مبنا محتوا | خدمات تولید محتوا و سفارش تولید محتوا هدفمند

صفر تا صد تبلیغات آنلاین در سال ۹۹

تبلیغات آنلاین

تبلیغات آنلاین

با توجه به این که به مرور زمان وابستگی مردم به دنیای اینترنت هر روز بیشتر و بیشتر می شود ، عادی است که تبلیغات آنلاین جایگزین تبلیغات کاغذی و هر گونه تبلیغات آفلاین شود . اما با وجود این که امروزه این شیوه بازاریابی ، جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. اما هنوز هستند افرادی که نمی دانند تبلیغات آنلاین چیست و چه تفاوتی با دیگر انواع تبلیغات دارد. در این مقاله از مبنا محتوا می خواهیم با هم موارد زیر را بررسی کنیم :

فهرست این مطلب

تبلیغات آنلاین به چه معنا است ؟

یک شکل از بازاریابی محتوا می باشد که از اینترنت و فضای مجازی برای رساندن پیام‌های تبلیغاتی به مشتریان استفاده می‌شود . به طور مختصر تبلیغات آنلاین ، هر گونه فعالیت بازاریابی که با استفاده از اینترنت انجام شود را در بر می گیرد . ایمیل مارکتینگ ، بازاریابی از طریق موتور های جستجو ( محبوب ترین موتور جستجو در ایران گوگل می باشد ) ، شبکه های اجتماعی مانند تلگرام ، فیس بوک ، اینستاگرام ، لینکدین و … چند نمونه از انواع تبلیغات آنلاین هستند .

تاریخچه تبلیغات آنلاین را بهتر بشناس !

تبلیغات اینترنتی برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ به شکل بنری با استفاده از سایت Wired.com صورت گرفت که مورد توجه بسیاری از بازاریابان قرار گرفت و در سال ۱۹۹۵ تبلیغات آنلاین به شکل هدفمند و متناسب با نیاز مخاطبان هدف صورت گرفت . در سال ۱۹۹۶ نیز برای نخستین بار ابزار های اندازه‌ گیری کیفیت کمپین های تبلیغات اینترنتی به نمایش گذاشته شد و بازاریابان با استفاده از این ابزار ها توانستند تبلیغاتشان را مورد ارزیابی قرار دهند.

تاریخچه-تبلیغات

چرا تبلیغات آنلاین به تبلیغات آفلاین ارجحیت دارد ؟!

تبلیغات آنلاین به طور جامع ۴ مزیت مهم دارند که آن ها را برای شما بیان می کنیم :

۱- ارزان قیمت و در عین حال پر مخاطب :

تبلیغات آنلاین نسبت به دیگر تبلیغات سنتی هزینه کمتری دارد ; زیرا ممکن است شما مجبور باشید برای بیلبورد گرفتن در بزرگ راه ها تا چندین میلیون تومان هزینه کنید ; این در حالی است که اگر تبلیغات به صورت اینترنتی باشد این تبلیغات بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود .

۲- قابل اندازه گیری است :

یکی از مهم ترین مزیت های تبلیغات آنلاین ،قابلیت ارزیابی شکست و یا موفقیت در کسب و کار است .

۳-  قابل شخصی‌ سازی کردن است :

در تبلیغات اینترنتی شما به راحتی می توانید مشتریان خود را دسته بندی کنید و برای هر کدام از آن ها تبلیغ منحصر به فرد خود را ارسال نمایید . ممکن است برخی از کاربران از یک صفحه دیگر به صفحه شما رسیده باشند و بعد از اینکه چند ثانیه در صفحه ماندند خارج شوند .
حتی ممکن است این کاربران تا صفحه پرداخت نیز رفته باشند اما پرداخت را تکمیل نکرده باشد در این مواقع شما می توانید برای این فرد پیامی را ارسال نمایید .

۴- انعطاف پذیری فوق العاده ای دارد :

منظور از این که انعطاف پذیری بالایی دارد این است که شما می توانید برای تبلیغات از هر گونه ترکیب متن، صدا، ویدئو و تصویر استفاده نمایید . سعی کنید فرمت هایی را استفاده کنید که بنا بر تجربه ، مخاطبان شما بیشتر به آن علاقه دارند . در ۹۰ % اوقات تولید محتوای ویدیویی بهترین بازدهی را دارد .

انواع تبلیغات آنلاین :

تبلیغات اینترنتی دامنه بسیار گسترده ای دارد اما سعی کرده ایم که آن را در یک دسته بندی جامع و کامل بررسی کنیم :

۱- تبلیغات نمایشی :

از رایج ترین و با سابقه ترین انواع تبليغات اينترنتي ، می توان به تبلیغات نمایشی اشاره کرد . این نوع از تبلیغات به صورت بنر در صفحات برخی از سایت ها دیده می شود و حتی این نوع تبلیغات در هنگام باز کردن برخی اپلیکیشن ها می توانند نمایش داده شوند . اندازه بنر هایی که در تبلیغات نمایشی استفاده می شود بسته به جایگاه آن ها متفاوت است . بنر های تبلیغاتی به صورت ثابت، متحرک ( GIF ) ، و انیمیشن ( HTML 5 ) می باشند .

عکس ثابت

گیف برای تبلیغات نمایشی

 

گوگل ادز

۲- تبلیغات کلیکی ( Cost Per Click ) :

در این نوع از تبلیغات آنلاین شما بر اساس تعداد کلیک هایی که از تبلیغات خود دریافت می کنید هزینه را پرداخت خواهید کرد . بسیاری از کمپین هایی که به صورت دریافت هزینه به ازای نمایش بنر فعالیت می کنند ، می توانند به صورت کلیکی نیز فعالیت داشته باشند . بسیاری از انواع تبلیغات آنلاین ، به نوبه خود تبلیغ کلیکی هستند .

۳- تبلیغات همسان ( Native Ads ) :

به مرور زمان با رواج بیش از حد تبلیغات نمایشی  و ایجاد مزاحمت برای خوانندگان ، نوع جدیدی از تبلیغات اینترنتی به نام تبلیغات همسان ایجاد شد . در این نوع از تبلیغات آنلاین ،بنر ها به صورت هم شکل و همسان با قالب خود سایت طراحی می شوند تا مخاطبان راحت تر بتوانند مطالب مورد نظر خود را مطالعه کنند و در صورت جذاب بودن تبلیغات از نظر آن هر خواننده ، روی آن کلیک کنند .

تبلیغات همسان نیز می تواند به صورت کلیکی انجام شود .

۴- هدف ‌گیری مجدد ( Retargeting ) :

در این شیوه تبلیغات شما می توانید کاربری که مثلا از طریق تبلیغات همسان یا نمایشی وارد سایت شما شده است را هدف گیری نمایید تا در هر وبسایت پر بازدید دیگری وارد شد باز هم تبلیغاتی از شما را مشاهده کند . ریتاگیتینگ  باعث می شود تا که نام برند شما در ذهن مخاطبان هک شود و این به نوبه خود نوعی برند سازی محسوب می شود . می دانید که برند سازی یکی از راهکار های فروش بیش از حد است .

۵- گوگل ادز :

همان طور که می دانید با استفاده از گوگل ادوردز می توانید در کلید واژه هایی که مایلید ، در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرید . در این نوع از تبلیغات آنلاین شما به ازای هر کلیک باید مبلغی را به ارز بین المللی به گوگل پرداخت کنید . این تبلیغات در کنار بهینه سازی سایت می تواند اعتبار شما را برای مخاطبانتان تایید کند . هزینه های هر کلیک در گوگل ادز به ازای کلمات پر سرچ تر بیشتر از کلمات کم سرچ تر می باشد . در تصویر زیر یک نمونه از تبلیغات گوگل ادز را مشاهده می کنید .

نمونه تبلیغات گوگل ادز

۶- تبلیغات متنی

تبلیغات متنی به طور کلی دو روش دارد :

امروزه دیگر روش اول چندان کابردی ندارد ولی اگر بخواهید از روش دوم یعنی انتشار ریپورتاژ در مجلات آنلاین و سایت های خبرگزاری استفاده کنید باید این نکته را به خاطر داشته باشید که هر کدام از آن ها قیمت گذاری ها و مخاطبان خاص خود را دارند .

۷- تبلیغات صوتی

تبلیغات صوتی در روش سنتی بیشتر در رادیو ها شنیده شده اند . اما جایگزین دیجیتال آن را می توان رسانه های شنیداری آنلاین در نظر گرفت . برای رزرو تبلیغات آنلاین صوتی باید مستقیما با صاحب و تولید کننده رسانه صوتی مذاکره کنید زیرا که آن ها نیز هر کدام قیمت گذاری و سیاست های خاص خود را دارند .

همچنین می توانید صوت تبلیغاتی خود را قبل از شروع یک موسیقی و یا قبل از شروع یک کتاب صوتی ، پادکست های آموزشی و … نیز  پخش کنید .

تبلیغات صوتی

۸- تبلیغات ویدیویی

در این نوع از تبليغات اينترنتي ، ویدئویی را در زمینه مورد نیاز تهیه و به زبان فارسی ارائه می دهید . معمولا مدت زمان این ویدئو ها کوتاه است و محتوای آن دعوت از مشتری برای انجام فعالیتی خاص می باشد .

محل اشتراک گذاری این ویدیو ها می تواند بازی های موبایلی یا سیستم های اشتراک گذاری ویدیو مانند آپارات ، یوتیوب و … باشد

۹- تبلیغات ایمیلی

یکی از رایج ترین انواع تبلیغات در ایران ،  تبلیغات ایمیلی است . در روشی از تبلیغات ایمیلی که به مرور زمان در حال کمرنگ شدن است ، لیست انبوهی از ایمیل ها توسط تبلیغ کنندگان خریداری می شود . و برای همه آن ها ایمیل های تبلیغاتی انبوه ارسال می شود . امروزه به دلیل مزاحم و اسپم شناخته شدن ، این نوع از ایمیل مارکتینگ بسیار کمرنگ شده است و با  جایگزینی روش درست آن ، بسیاری از کسب و کار ها متحول شده است .

در این روش دریافت ایمیل با اجازه خود کاربر و در ازای دریافت خدماتی انجام می شود و با توجه به علاقه فرد تبلیغاتی در فواصل زمانی مختلف برای او ارسال می شود . این نوع تبلیغات بسیار موثر بوده است و به وفادار سازی مشتریان کمک زیادی می کند .

EMAIL MARKTING

۱۰- تبلیغات شبکه‌ های اجتماعی

تبلیغات در شبکه های اجتماعی یکی از مرسوم ترین انواع تبلیغات آنلاین می باشند ، زیرا که کاربران زیادی در شبکه های اجتماعی حضور دارند . یکی از مهم ترین نکات در مورد تبلیغات در شبکه های اجتماعی این است که تبلیغات با توجه به رفتار کاربران در کشورهای مختلف باید طراحی و اجرا شود . اگر بخواهیم در ایران پر کاربرد ترین شبکه های اجتماعی را معرفی کنیم ، اینستاگرام، فیس بوک، یوتیوب، آپارات و پیام رسان های بله، سروش، واتس آپ و تلگرام می باشند .

۱۱- پرداخت کمیسیون به ازای فروش :

این شیوه از تبلیغات آنلاین دقیقا مانند خرید و فروش آپارتمان و خانه می باشد ; به این صورت که مدیر یک سایت یا اپلیکشن یا صاحب یک پیج پر طرفدار در اینستاگرام کسب و کار شما را تبلیغ می کند و به ازای هر فروشی که از طریق آن به دست می آورید درصدی را به عنوان حق معرفی به او پرداخت می کنید .

این شیوه بسیار پر طرفدار بوده و نوعی تبلیغات هدفمند محسوب می شود که بسیاری از شرکت ها از این طریق کسب در آمد می کنند .

پرداخت کمیسیون به ازای فروش

۱۲- تبادل با همکاران در حوزه مورد نظر :

این شیوه که نوعی تبلیغات آنلاین رایگان محسوب می شود می تواند تا حدی از هزینه های شما بکاهد و در عین حال بازدهی نسبتا خوبی را برای شما به ارمغان می آورد .

شیوه کار به این صورت می باشد که شما با همکاران حوزه خودتان مذاکره می کنید و در صورت توافق دو طرف او بنر تبلیغاتی شما را در کانال ، سایت و یا پیج اینستاگرام خود قرار می دهد و در مقابل شما نیز باید کسب و کار او را به مخاطبین خود معرفی کنید .

۱۳- پوش نوتیفیکیشن :

واژه نوتیفیکیشن به معنای اعلان می باشد و پوش نوتیفیکیشن همان طور که از نامش پیدا است ، تبلیغات به صورت ارسال اعلان است .

پوش نوتیفیکیشن یک مزیت بسیار قابل توجه نسبت به سایر روش های تبلیغات از طریق ارسال اعلان دارد . آن هم این است که در پوش نوتیفیکیشن با اجازه خود کاربر به او اعلان ارسال می شود . به عنوان مثال یک کاربر وارد یک سایت فروشگاهی شده است و تمایل دارد که در از تخفیفات آن فروشگاه خبر دار شود . این می تواند یک انگیزه باشد تا کاربر ارسال اعلان توسط وبسایت را بپذیرد .

در پوش نوتیفیکیشن بر خلاف روش های دیگر کاربران اصولا به اعلان های تبلیغاتی توجه بیشتری می کنند .

خروج از نسخه موبایل