استراتژی تولید محتوا
اگر استراتژی تولید محتوا درستی نداشته باشیم تولید محتوا اثربخشی خود را از دست میدهد. در اینجا به تو یاد می دهم که چطور فعالیت های محتوایی خود را هدفمند و ارزشمند کنی .
اگر استراتژی تولید محتوا درستی نداشته باشیم تولید محتوا اثربخشی خود را از دست میدهد. در اینجا به تو یاد می دهم که چطور فعالیت های محتوایی خود را هدفمند و ارزشمند کنی .
استراتژی محتوا، فرآیندی است که در آن محتوای مناسب، مفید و کاربردی با زمان بندی مخصوص و منظم تولید می شود و در اختیار مخاطب قرار می گیرد. چنین محتوایی باید با تجربه خاص کاربران متناسب باشد و با توجه به نیازهای کاربران تولید و گردآوری شده باشد. کسی که برای تولید محتوا استراتژی تعیین می کند، باید توانایی مدیریت محتواها را نیز داشته باشد.
قبل از آنکه بریم سراغ استراتژی تولید محتوا بهتر است بدانی که این روزها بازارِ بازاریابی محتوا بدجور داغ است. اما هنوز اصول اساسی آن برای خیلی از این افراد جا نیفتاده است.
من برای کسب و کارهای زیادی تا به حال محتوا نوشتهام و متاسفانه بیش از ۹۰% آنها از درک همین مطلب ساده که اگر اولویت اولشان کاربر باشد، گوگل هم به آنها توجه ویژهای میکند، عاجزند. خیلی از مشتریان، هنوز معتقدند که یک کلمۀ کلیدی را باید هزاران بار تکرار کنند، لینکهای اسپم بسازند، محتوا کپی کنند و بسیاری موارد دیگر. تمام این تجربیات مرا بر آن داشت که قبل گفتن استراتژی تولید محتوا درباره گوگل کمی توضیح بدهم .
گوگل در حال حرکت از رفتار ماشینی به سوی رفتار انسانی است. گوگل تمام زورش را میزند که به انسان نزدیک شود.
خندهدار است که از آن طرف برخی انسانها تمام زورشان را میزنند که بتوانند شبیه ماشین، رفتار کنند. گوگل روز به روز در این نزدیک شدن موفقتر است. اما کاربرانی که سعی میکنند به ماشین نزدیک شوند و شبیه ماشین رفتار کنند، در حقیقت در حال عقبگرد هستند و روز به روز بیشتر از ماشین گوگل عقب میافتند.
پس در حقیقت اگر شما کاربران و انسانها را در نظر بگیرید، آیندۀ گوگل هستید. به انسان ایمان بیاورید. مقصد نهایی گوگل انسان است. شما با هدف قرار دادن کاربران، در حقیقت راه آیندۀ گوگل را در پیش گرفتهاید.
شما برای کاربران استراتژی محتوا مینویسید، نه گوگل و استراتژی محتوا برای کاربر نوشتن یعنی توجه گوگل را به طور ویژهای جلب کردن.
اولین قدم برای موفقیت در تولید محتوا، تعریف استراتژی محتوایی است
من به تو یک مسیر ۶ مرحله ای را از شکل گیری ایده تا انتشار محتوا می گویم و اگر به این شش مرحله از استراتژی محتوا عمل کنی بی شک فروشت را ۲۰۰ برابر افزایش می دهی .
خب دوست من حالا قبل از اینکه برایت از از ۶ مورد بگویم بهتر است درباره استراتژی محتوا بیشار بدانی , پس با دقت گوش کن :
شاید بتوان گفت که ساده ترین تعریف برای استراتژی تولید محتوا جمله کوتاهی باشد که کریستینا هالورسون ، نویسنده کتاب استراتژی محتوا برای وب گفته است :
برنامهریزی برای تولید، ارائه و مدیریت مطالب مفید و قابل استفاده
استراتژی تولید محتوا ، به محتوا هایی که تولید میکنیم یک نظم و هدف واحد میدهد , با تدوین یک استراتژی محتوا میتوانی به فرآیند تولید محتوایت شکل دهی . درست است که هر محتوا یک موضوع جداگانه دارد و در مورد یک مبحث خاص بحث میکند ، اما همه آن ها از یک هدف واحد پیروی میکنند .
استراتژی محتوا نقشه راه را تا رسیدن به موفقیت به تو نشان میدهد . با کمک آن میتوانی بفهمی محتواهایی که تا به امروز تولید کرده ای روی کسب و کارت چه تاثیری داشته داشته اند ؟ آیا تا الآن درست عمل کرده ای ؟
اگر درست عمل کرده ای راز موفقیتت چه بوده است ؟ اگر اشتباه عمل کرده ای به دنبال یک استراتژی جدید باشی .
حالا که متوجه شدیم که استراتژی محتوا چیست و چرا باید برای تولید محتوایمان نقشه راه داشته باشیم ، حتما این سوال برایت پیش آمده است که : ” چطور یک استراتژی تولید محتوای خوب طراحی کنم ؟ ”
من هم این مقاله را برای پاسخ به همین سوال نوشته ام ، پس تمرکزت را به من بده و به موارادی که در ادامه به تو خواهم گفت عمل کن تا خودت نتیجه اش را روی کسب و کارت ببینی .
قبل از اینکه هر کاری انجام دهی هدفت را از طراحی استراتژی مشخص کن .
هدفت از طراحی استراتژی تولید محتوا هر چیزی که باشد ، نحوه عملکرد مخصوص به خود را میطلبد ، پس در تعیین هدفت بسیار دقت کن .
پس از اینکه هدفت را از طراحی استراتژی مشخص کردی ، بیزینس خود را از جوانب مختلف بررسی کن .
و سوال های مانند این ، مواردی است که باید برایشان جواب کامل و جامعی به خودت بدهی .
در هر بیزینسی که فعالیت میکنی کاربران آن را با کلمات کلیدی خاصی جستجو میکنند , کاری که در گام سوم باید انجام دهی ، تهیه یک لیست از کلمات کلیدی است که مخاطبان هدفت آن ها را جستجو میکنند .
کلمات کلیدی حوزه کسب و کار خودت را از پر سرچ ترین تا کم سرچ ترین مرتب کن . برای فهمیدن اینکه کدام کلید واژه ها بیشترین یا کمترین سرج را دارند میتوانی از ابزارهای keyword planner یا Google trends استفاده کنی .
در بازار اشباع شده این روز ها ، برندی موفق است که بتواند اول باشد یا حداقل جزو چند رتبه برتر باشد , بعبارتی برندی بیشترین شانس دیده شدن و در نتیجه بیشترین در آمد و فروش را دارد که بتواند از رقیبانش بهتر باشد .
اما ” برای جلو زدن از رقیبانت باید اول آن ها را بشناسی ” ، فعالیت های آن ها را بررسی کنی و سعی کنی از آن ها بهتر عمل کنی یا دست کم خودت را به آن ها برسانی .
در دنیای وب ، شناختن و بررسی رقبا بسیار ساده است , کافی است کلمات کلیدی که لیست کرده ای را در گوگل جستجو کنی ، وبسایت هایی که در نتایج جستجوی گوگل رتبه های برتر دارند را بررسی کنی و سعی کنی از آن ها بهتر باشی .
ولی اشتباه نکن !!
منظور من از تحلیل و بررسی رقبا این نیست که دقیقا همان طور که آن ها عمل کرده اند عمل کنی , از تو میخواهم که نقاط قوت و نقاط ضعف آن ها را بسنجی .
از اشتباهاتشان درس بگیری و آن ها را تکرار نکنی و در نقاط قوت ، بهتر از آن ها عمل کنی .
گام پنجم از طراحی استراتژی محتوا ، شناخت پرسونای مخاطب است .
منظور از پرسونا در واقع مجموعه ای از ویژگی ها ، علایق ، رفتار ها و الگو های فکری مخاطب یا مشتری فرضی میباشد .
برای اینکه بتوانی با تولید محتوایت ذهن او را به چالش بکشی و با خود همراه کنی ، ابتدا باید نیاز ها ، علایق و خطوط فکری او را بشناسی , این را به یاد داشته باش که هدف اصلی ما در تولید محتوا تاثیر گذاشتن روی مخاطب و هدایت جریان ذهنی او به سمتی که مد نظر ما است میباشد ، بنابراین پیش از همه چیز شناخت او مهم ترین موضوع است .
شاید بسیاری از افراد با دیدن کلمه ” تقویم محتوایی ” این سوال برایشان ایجاد شود که ” منظور از تقویم محتوایی چیست ؟ ” .
در جواب باید بگویم که در واقع تقویم محتوایی یک تقویم ساده است که در آن مواردی مانند موارد زیر را در بر دارد :
تقویم محتوایی به تیم تولید محتوا کمک میکند که برای همه فعالیت ها از جمله پست های شبکه های اجتماعی ، پست های بلاگ و خیلی فعالیت های دیگر برنامه ریزی کند , در واقع تقویم محتوایی بهترین راه برای نظم بخشیدن به استراتژی بازاریابی محتوا است .
و بالاخره در آخرین مرحله ، به سراغ تولید محتوا میرویم .
تولید محتوا هم مانند هر کار دیگری اصول و قواعد مخصوص به خودش را دارد .
برای بار دوم تاکید میکنم با اینکه سئوی مقاله بسیار زیاد اهمیت دارد ولی سعی کن در تولید محتوا ، بگونه ای عمل کنی که محتوای تو بیشتر از موتور های جستجو برای کاربران یک محتوای جذاب باشد , یادت باشد که گوگل به محتوا هایی امتیاز میدهد که کاربر پسند باشد . در ادامه به تو خواهم گفت که چگونه ذهن مخاطب را در اختیار بگیری و او را به چالش بکشی .
۱- خشک و جدی نباش :
فکر میکنم با من موافق باشی که در تولید محتوا ، قبل از هر چیزی لحن صحبت روی مخاطب تاثیر میگذارد و او را به انجام کاری ترغیب میکند و یا او را از انجامش بازمیدارد .
شاید با خودت فکر کنی که به علت جدی بودن کار و بیزینس ، لحن تولید محتوا هم باید کاملا جدی باشد تا مخاطب روی ما حساب کند . نمیگویم که این طرز فکر اشتباه است . اما در دنیای کسب و کار امروزی ، خصوصا کسب و کار های اینترنتی اصولا همه باهم در فضای کار جدی ، خشک و رسمی رفتار میکنند . وقتی کاربری مطالب وبسایت شما را مطالعه میکند ، به احتمال زیاد توقع دارد که با جملاتی بسیار خشک و رسمی و شاید گفت به دور از شخصیت واقعی انسان برخورد کند . اما تصور کن که او با چنین ذهنیتی وارد وبسایتت میشود و برخلاف انتظارش با یک لحن گرم و دوستانه مواجه میشود . همین تلنگر باعث کنجکاوی کاربر برای خواندن ادامه مطلب میشود .
۲- از نقاط مشترک استفاده کن :
در مجموع همه ما میدانیم که انسان بطور ذاتی تمایل چندانی به شنیدن نظرات مخالف خود را ندارد . بنابراین برای اینکه بتوانی ذهن مخاطب را درگیر خودت کنی و با او یک ارتباط قوی برقرار کنی ، وقتی که میخواهی با مخاطبت شروع به صحبت کنی ، بهتر است که از یادآوری نقطه نظر های مشترک بین نویسنده و کاربر شروع کنی . اگر از اول محتوا ساز مخالف با مخاطب بزنی ، ممکن است به قول معروف در برابرت جبهه بگیرد و این یعنی یک باخت بزرگ در ارتباط با او .
یاد آوری نقاط مشترک به مخاطب نوعی حس دوستی و صمیمیت به او القا میکند . پس مراقب باش که محتوای خودت را چطور آغاز میکنی .
۳- خواننده را از حسی به حس دیگر منتقل کن :
تا بحال هنگام خواندن رمان های پلیسی یا رمان هایی که موضوع غمگینی دارند ، به این نکته دقت کرده ای که در ۹۰ % آن ها یک یا چند شخصیت وجود دارند که در میان جدیت یا غمگین شدن داستان ، و دقیقا زمانی که مخاطب بسیار درگیر احساسات شده است ، به نوعی خواننده را میخندانند و او را از حالت غم یا جدیت به حال جدیدی منتقل میکنند ؟
دقیقا چیزی که برای در دست گرفتن جریان ذهنی مخاطب لازم داریم همین است . انتقال ناگهانی او از یک حس به حس دیگر .
باید کاری کنیم که مخاطب با خواندن محتوای ما سختی و آسانی تجربه کتد و پا به پای داستان محتوای ما پیش بیاید .
۴- مخاطب را از مشکلات پیش رو آگاه کن :
تصور کن که میخواهی مطلبی را به کاربری آموزش دهی . احتمالا به او خواهی گفت که تو کار های x و y و z انجام بده تا موفق شوی .
کاربر حرف های شما را در ذهنش میسپارد . میرود و کار هایی که به او گفته شده را انجام میدهد . شک نکن که در هر مسیری بدون استثنا مشکلاتی وجود دارد . مخاطب هنگام انجام کار هایی که به او محول کردی به مشکلاتی برخواهد خورد ، گیج و سردرگم میشود و به احتمال زیاد کار را رها میکند . برمیگردد و دوباره از تو مشاوره میخواهد . اگر اینطور پیش برود باید هر روز یک مقاله جدید با موضوع یکسان بنویسی که این کار شاید چندان برایت آسان نباشد . حتما میپرسی پیشنهاد من چیست ؟!
من به تو پیشنهاد میکنم که از ابتدا همه مشکلاتی که قرار است کاربر در مسیری که به او نشان دادی با آن ها روبرو شود را به او بگویی . اینگونه او خود را برای مواجهه با آن ها آماده میکند و چون از قبل برا مواجهه با مشکلات آمادگی دارد ، ناامید و نخواهد شد .
۵- مستقیم سراغ معرفی خدمات نرو :
اشتباه رایجی که بسیاری از مدیران وبسایت ها انجام میدهند ، این است قبل از هر چیزی در مورد محصولات و یا خدماتشان شروع به توضیح دادن میکنند .
در حالی که این شاید بزرگترین اشتباهی باشد که یک نویسنده محتوا میتواند مرتکب شود . اگر تو هم میخواهی برای فروش یم محصول محتوا بنویسی ، پیشنهاد میکنم این اشتباه ویرانگر را تکرار نکنی .
قبل از معرفی محصولات ، سعی کن اول نیاز کاربر را بررسی کنی ، علت اینکه بهتر است او محصول مورد نظرت را انتخاب کند به او بگویی ،سپس اقدام به معرفی محصول کنی و مزایای آن و کاربرد محصول در رفع مشکلش را برایش شرح بدهی .
۶- خودت را بجای کاربر بگذار :
همانطور که در مقاله تولید محتوا در فضای مجازی هم گفتیم ، بهترین شیوه نوشتن محتوا این است که از دیدگاه یک کاربر به موضوع نگاه کنی . سپس از خودت بپرسی که او ممکن است چه سوالاتی در حوزه مورد نظر
داشته باشد ؟ سوالاتی که به ذهنت میرسند را در قالب تیتر های جذاب و درباره آن ها یک محتوای بی نظیر بنویس .
خب شاید بد نباشد که به عنوان آخرین مبحث این مقاله یک بررسی هم در مورد استراتژی تولید محتوا در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام ، اینستاگرام ، لینکدین و … داشته باشی .
چگونه با تولید محتوا اینستاگرام ماهی ۲۰ میلیون درآمد کسب کنیم ؟
کمی پیش با هم در مورد استراتژی تولید محتوا در دنیای وب بحث کردیم , اکنون میخواهم استراتژی محتوا در اینستاگرام و راه های کسب در آمد میلیونی در این شبکه اجتماعی پر طرفدار را به تو یاد بدهم .
اگر بخواهم به تو کلی تر بگویم تو در اینستاگرم فقط کافی است ۴ نکته را همیشه رعایت کنی تا برندینگ بیزینست را در اینستاگرام هم جا بیندازی .
اولین نکته ای که در تولید محتوا در اینستاگرام باید به آن دقت کنی ، مشخصات اکانت مانند پروفایل ، پست ها ، بیوگرافی و … است .
پروفایل یک اکانت تبلیغاتی یا خدماتی طبیعتا نباید عکسی از منظره ها ، درختان و عکس های غیر مرتبط با حوزه کسب و کارت باشد , بهترین پروفایل برای یک اکانت تبلیغاتی ، میتواند عکس لوگوی شرکت و یا یک عکس رسمی از خودت به عنوان یک تاجر باشد .
عکس پروفایل اکانت میتواند به نوبه خود در برند سازی نقش بسیار بزرگی را ایفا کند پس از اهمیت آن غافل نشو .
به هیچ وجه در اکانت کاری خودت پست های غیر مرتبط با حوزه کسب و کارت را آپلود نکن . اگر این کار را انجام بدهی عملا مخاطب به تو به چشم یک تاجر حرفه ای حساب نخواهد کرد .
میتوانی در صفحه رسمی خودت عکس از محصولاتت قرار دهی ، میتوانی جلوی دوربین بروی و در مورد بیزینست توضیح بدهی یا اینکه میتوانی مطالبی را که میخواهی مخاطبانت بدانند را در قالب یک ویدیو به آن ها ارائه کنی , اما این را هرگز فراموش نکن که زیاده روی در هر کاری اشتباه محض است . معرفی محصولات و خدماتت ، تبلیغات باری کسب و کارت هیچ ایرادی ندارد اما یادت باشد از ۱۰۰ % مطالبی که در صفحه اینستاگرام خود قرار میدهی ، تنها ۲۰ الی ۲۵ درصد ماهیت تبلیغاتی داشته باشند و ۸۰ % دیگر یک نوع محتوای آموزشی و مورد نیاز مخاطب باشد .
بسیاری از افراد در اولین نگاه از محتوا های تبلیغاتی میگذرند بنابراین ابتدا یک ویدیوی آموزشی آپلود کن و در ادامه ویدیو محتوای تبلیغاتی خودت را ارائه کن .
تجربه نشان داده است که اغلب افراد از استوری ها بیشتر از پست ها استقبال میکنند . بنابراین قرار دادن تبلیغات های کوتاه در استوری میتواند یک پیشنهاد عالی باشد .
اینستاگرام برای ۸۰ % افراد یک شبکه اجتماعی برای وقت گذرانی است , همین موضوع باعث شدهع که بسیاری از کاربران در روز های خاصی بیشتر در اینستاگرام آنلاین باشند .
میتوانی از این موضوع استفاده کنی و پست و استوری های خودت را در زمانی منتشر کنی که بیشترین تعداد دنبال کنندگانت آنلاین هستند . برای فهمیدن بهترین زمان برای انتشار پست ها در اینستاگرام میتوانید از ابزار Instagram insights استفاده کنی .
بهترین استراتژی های تولید محتوا در تلگرام
در دنیای تلگرام هم برای اینکه بتوانی در ابتدا بیزینست را به بهترین نحو پیش ببری این نکات زیر را رعایت کن .
یکی از پر طرفدار ترین قابلیتی که این اپلیکیشن پر کاربرد دارد ایجاد کانال و گروه است .
میتوانی برای برند سازی و دیده شدن کسب و کارت یک کانال در تلگرام ایجاد کنی و افراد را به آن دعوت کنی , پس از ایجاد کانال تلگرام راه های زیادی برای افزایش اعضای آن وجود دارد , بعنوان مثال میتوانی لینک کانال خودت را کانال ها و گروه های دیگر تلگرام یا سایر شبکه های اجتماعی منتشر کنی تا افراد به میل خود وارد کانالت شوند .
پست های کانال باید بتواند نیاز های کاربرانی که در آن عضو هستند را برطرف کند . گذاشتن پست های نامربوط و پست هایی که جذابیتی برای مخاطب نداشته باشد ، تنها باعث ریزش تعداد اعضا و مخاطب شما میشود ، بنابراین به محتوایی که در کانالت قرار میدهی بسیار دقت کن .
سعی کن ساعت های خاصی را برای انتشار پست اختصاص بدهی , ساعاتی را انتخاب کن که بیشترین تعداد تعضا آنلاین هستند . اصولا این ساعت ۵ الی ۱۰ شب میباشد .
خب دوست من امیدوارم از این استراتژی های تولید محتوا در بیزینس خودت به خوبی استفاده کنی :)
من برای هر کدام از شبکه های اجتماعی در حال تولید استراتژی های هدفمند هستم که به تو یاد بدهم و به زودی برایت سوپرایز ویژه ای دارم پس با مبنا محتوا همراه باش تا این استراتژی های هدفمند را که میتوانی درآمدت را به آسانی به میلیون ها تومان تبدیل کنی از دست نده .
موفق باشید .