ایجاد فیلم ها و تیزر های جذاب با استفاده از انیمیشن سال ها است که میان انسان ها رواج داشته است . واژه موشن گرافیک یا همان موشن گرافی اولین بار توسط جان ویتنی ، انیمیشن ساز معروف به کار برده شد . او در سال ۱۹۶۰ شرکت موشن گرافیک را تاسیس کرد .
در این مقاله از مبنا محتوا به مبحث ساخت موشن گافیک ، انواع آن و سایر از مطالبی که باید در مورد ساخت موشن گرافی بدانید خواهیم پرداخت .
موشن گرافی چیست ؟
از موشن گرافیک به عنوان یکی از زیر مجموعه های انیمیشن نام برده می شود . ساخت و طراحی موشن گرافیک یا گرافیک حرکت ، یکی از زیر مجموعه های طراحی گرافیک است که با استفاده از ابزار های دیجیتال و از طریق به کار بردن انیمیشن و جان بخشی و صدا گذاری روی آن انجام می شود .
به طور خلاصه :
به ساخت تصاویر متحرک و صدا گذاری روی آن ها موشن گرافیک می گوییم .
انواع سفارش موشن گرافیک
همان طور که گفتیم موشن گرافی یکی از زیر مجموعه های انیمیشن می باشد و از جنبه های مختلف ، انواع مختلفی دارد . در این مقاله از دو جهت انواع موشن گرافیک را با هم بررسی می کنیم :
۱- انواع موشن گرافی از جهت محتوا :
در هر موشن گرافی ، مفهوم خاصی منتقل می شود ; با این حال می توان موشن گرافیک را از نظر محتوا و مفهومی دارد به چند دسته کلی تقسیم کرد :
-
موشن گرافیک های تبلیغاتی :
قطعا همه ما بار ها ویدیو های تبلیغاتی را در محیط های مختلفی مثل تلویزیون ، وب و شبکه های اجتماعی مانند لینکدین و یا شبکه های پرطرفداری مانند اینستاگرام دیده ایم . اما موشن گرافی های تبلیغاتی با این که قدمت چندان زیادی ندارند اما به دلیل جذابیت های بصری – گرافیکی و کم هزینه بودن در عین جذب سریع مخاطب ، توانسته اند جایگاه خوبی را در بین مردم و همچنین صاحبان کسب و کار ها به دست بیاورند ; به طوری که این روز ها بسیاری از آن ها خواهان سفارش موشن گرافیک تبلیغاتی هستند .
-
موشن گرافیک توضیحاتی :
موشن گرافیک های توضیحی یا آگاهی دهنده نوعی از موشن گرافیک می باشد که هدف آن انتقال یک پیغام خبری است .
گرچه هدف تمام انواع موشن گرافیک رساندن یک پیام خاص می باشد اما چنان چه این پیام از نوع گزارش و جهت آگاهی و یا توضیح یک مطلب باشد ، توضیحاتی به شمار می رود . به عنوان مثال یک موشن گرافی که در مورد عوارض استفاده از لوازم آرایش توضیحات می دهد ، یک موشن گرافی توضیحی به شمار می رود .
-
موشن گرافیک آموزشی :
این نوع از موشن گرافیک ها صرفا یک هدف را دنبال می کنند و آن آموزش است . موشن گرافیک های آموزشی مشابه موشن گرافیک های توضیحی هستند با این تفاوت که در ساختار موشن گرافیک آموزشی باید بیشتر به جزئیات دقت کرد .
-
موشن گرافیک کاربردی :
این دسته از موشن گرافیک ها کمی خاص هستند و شبیه به هیچ کدام از سه دسته بالا نیستند . موشن گرافیک های کاربردی صرفا یک ابزار هستند و از آن ها برای رسیدن به هدف های دیگری استفاده می شود . مثلا یک موشن گرافیک که برای تیتراژ پایانی یک فیلم ساخته می شود را می توان از نوع موشن گرافیک های کاربردی دانست .
۲- انواع موشن گرافیک از جهت فرم :
فرم و محتوا دو جنبه مهم در موشن گرافیک هستند که انواع مختلفی دارند . در ادامه انواع فرم های موشن گرافیک را با هم بررسی می کنیم :
-
موشن گرافیک های دو بعدی ( ۲D ) :
موشن گرافیک های دو بعدی یکی از پر طرفدار ترین انواع موشن گرافی هستند . در این نوع از گرافیک متحرک از المان های دو بعدی برای انتقال مفاهیم استفاده می شود . موشن گرافیک های دو بعدی خود نیز انواع مختلفی دارند و همان طور که گفتیم بسیار پر طرفدار هستند . از دلایل آن می توان موارد زیر را در نظر گرفت :
- امکان اصلاح و ادیت برای آن وجود دارد
- وقت زیادی صرف ساخت آن نمی شود
- راحت و کم هزینه بودن ساخت موشن گرافیک های دو بعدی
- برای ارائه اطلاعات آماری بسیار مناسب اند
-
موشن گرافیک سیال (Liquid Fluid ) :
این نوع از موشن گرافیک ها ، نوع خاصی از موشن گرافیک های ۲D هستند که در آن ها رنگ های به کار برده شده حالت روان و سیالی دارند و در قالب یک توهم خیال با هم ادغام شده و صحنه های زیبایی را پدید می آوردند . این سبک فوق العاده بسیار تاثیر گذار بوده و تقریبا می تواند روی همه موثر باشد .
-
موشن گرافیک سه بعدی ( ۳D ) :
در موشن گرافی های سه بعدی از المان های ۳D استفاه می شود که قطعا جذابیت خاصی به ویدیو ما می دهد . این نوع از موشن گرافی ها به دلیل این که نسبت به موشن گرافی های دو بعدی زمان و انرژی بیشتری برای طراحی شان مصرف می شوند ، از نظر قیمت کمی گران تر هستند .
۳- از جهت شیوه ساخت :
سومین دسته بندی برای ساخت موشن گرافیک آنلاین ، بر طبق شیوه ساخت آن می باشد . موشن گرافیک برحسب نوع ساخت به سه دسته کلی تقسیم می شوند :
-
اینفو موشن ( info motion ) :
در این شیوه ابتدا اینفوگرافیک رسم می شود و سپس حرکت را به گونه ای با تصاویر ادغام می کنیم تا به وضوح بتوانیم مراحل را نشان دهیم . استفاده از مفاهیم و جلوه های گرافیکی جذاب در اینفوگرافیک ، یکی از بهترین روش ها برای انتقال مفاهیم پیچیده به شکلی ساده است ; زیرا مخاطب برای دریافت مفاهیم لازم نیست که یک مقاله بلند بالا را مطالعه کند و می تواند همان را در قالب یک اینفوگرافیک حرفه ای دریافت کند .
-
لوگو موشن ( Logo motion ) :
یکی از انواع ساخت موشن گرافیک می باشد که شما می توانید لوگوی برند خود را در قالب انیمیشن به نمایش بگذارید .
-
استاپ موشن ( stop motion ) :
در این روش از اشیای واقعی به طور متوالی عکس برداری می شود . در حین عکس برداری این اشیا را به طور جزئی حرکت می دهند ; سپس با نرم افزار های مخصوص عکس ها را به طور منظم پشت سر هم قرار می دهند و به این صورت حس حرکت را به بیننده القا می کنند .
-
ویدیو موشن ( video motion ) :
این مدل از ساخت موشن گرافیک ، تلفیقی از فیلم برداری واقعی و گرافیکی می باشد . به این صورت که بخش هایی از موشن گرافی که قابلیت فیلم برداری ندارند را به صورت گرافیکی اجرا می کنند .
موشن گرافیک و انیمیشن چه تفاوت هایی دارند ؟
بین انیمیشن و موشن گرافیک شباهت های زیادی وجود دارد ; به عنوان مثال در هر دو آن ها از جلوه های بصری متحرک و صدا گذاری روی آن استفاده می شود و هزاران شباهت واضح دیگر . اما بر خلاف شباهت های آن ، تفاوت های ریزی با هم دارند که نیاز به بررسی دارد .
- انیمیشن بیشتر بر جنبه داستانی و مانور دادن بر روی جوانب عاطفی ، شخصیتی و به طور کلی پرسونای شخصیت های داستان تکیه دارد ، این در حالی است که در ساخت موشن گرافیک بیشتر از جنبه داستانی آن ، به جلوه های گرافیکی و عناصر بصری از جمله فرم ، بافت ، ترکیب بندی ، رنگ و حرکت برای انتقال محتوا استفاده می شود . همچنین در ساخت موشن گرافیک بیشتر تمرکز بر جنبه های سمبولیک و نشانه شناسی ، لوگو و نماد ها می باشد .
- برای برند سازی با تولید محتوا ، بیشتر از سفارش ساخت موشن گرافیک ، و از انیمیشن بیشتر در صنعت سینما و سرگرمی استفاده می شود .
- قالب کلی انیمیشن بیشتر به سمت داستان سرایی میل می کند و قالب هایی مانند فیلم های تلویزیونی ، انیمیشن های داستانی و سریال های تلویزیونی را شامل می شود ولی قالب کلی ساخت موشن گرافیک ، بیشتر مناسب ساخت و سفارش انیمیشن تبلیغاتی ، ساخت تیزر های تبلیغاتی و تیتراژ ویدیو کلیپ ها و … می باشد .
مزایای ساخت موشن گرافیک
اکثر کسانی که از سفازش موشن گرافیک حرفه ای برای بازاریابی محتوا استفاده می کنند ، بیشتر از هر چیزی به جذب مشتری توجه می کنند ; خبر خوب آن جا است که مزایای سفارش طراحی موشن گرافیک تنها به جذب مشتری خلاصه نمی شود و مزایای بی شماری دارد که در این مقاله به چند مورد از آن ها اشاره می کنیم .
۱- بازدهی بالا :
یکی از بارز ترین مزایای ساخت تیزر موشن گرافیک یا هر گونه موشن گرافیک دیگری ، این است که حتی اگر چندان جذاب هم نباشد ، حداقل ۳ برابر بیشتر از محتوای متنی می تواند ترافیک کاربران را به سمت وبسایت شما هدایت کند .
۲- مقرون به صرفه بودن :
درخواست موشن گرافیک ، بسیار ارزان تر از ساخت یک ویدیو تبلیغاتی می باشد ، زیرا برای ساخت یک ویدیو شما به استادیوم و دوربین های گران قیمت فیلم برداری نیاز خواهید داشت ، در صورتی که برای ساخت موشن گرافیک ارزان ، شما می توانید از ابزار های آنلاین ساخت موشن گرافیک که در ادامه آن ها را برررسی خواهیم کرد استفاده کنید .
۳- انتقال راحت مفاهیم :
سومین مزیت سفارش ویدیو موشن گرافیک ، این است که با استفاده از آن می توانید مفاهیم پیچیده را به ساده ترین شکل ممکن و در کم ترین زمان به مخاطب منتقل کنید .
۴- برندسازی به راحت ترین شکل ممکن :
موشن گرافیک مسیر اعتبار سازی و برند سازی با تولید محتوا را به بهترین شکل ممکن برای شما انجام خواهد داد . شما با استفاده از ساخت یا سفارش کار موشن گرافیک ، می توانید به سادگی به مخاطب هدفتان معرفی شوید و در همان لحظات اول در ذهن او حس خوبی را نسبت به خود القا کنید .
۵- نرخ تعامل بالا :
بر حسب تجربه و همچنین آمار و ارقام ، ویدیو ها نسبت به سایر فرمت های تولید محتوا مانند تولید محتوای متنی ، تعامل بیشتری ایجاد می کنند . هر چقدر یک موشن گرافیک جذاب تر ، حرفه ای تر و بهتر ساخته و تدوین شده باشد ، بیشتر می تواند در ذهن مخاطب نقش ببندد و در نتیجه بازخورد بهتری را برای برند به ارمغان خواهد آورد .
۶- احتمال وایرال شدن بیشتر :
در بحث ویدیو مارکتینگ ، وایرال شدن یا همان ویروسی شدن ویدیو از هر چیزی مهم تر است . با توجه به این که موشن گرافیک نیز نوعی تولید محتوای ویدیویی محسوب می شود ، احتمال وایرال شدن آن تا حد زیادی بالا تر از یک محتوا با فرمت متن ، صدا و یا تصویر است . با استفاده از موشن گرافیک وایرال شدن و در نهایت برندینگ به راحت ترین شکل ممکن اتفاق خواهد افتاد .
بهترین ابزار ها برای ساخت موشن گرافیک حرفه ای
برای ساخت موشن گرافیک ابزار های زیاد و متنوعی وجود دارد . اکنون می خواهیم بهترین ابزار های ساخت موشن گرافیک را به شما معرفی کنیم .
۱- افتر افکت ( Adobe After effects ) :
این اپلیکیشن یکی از پیشرفته ترین نرم افزار های مونتاژ و میکس در جهان است . بیشترین کاربرد این نرم افزار ، طراحی جلوه های ویژه و تصاویر متحرک با افکت های متنوع می باشد . یکی از مهم ترین قابلیت هایی که این نرم افزار دارا است ، مناسب بودن آن برای کاربران مبتدی و حرفه ای می باشد .
مهم ترین قابلیت های نسخه ۲۰۱۹ این نرم افزار :
- بهبود در شیوه دسترسی به فابل های مولتی مدیا
- قابلیت نمایش روی چند مانیتور
- قالب های متنی باری پریمیر پرو
- mask کردن ناحیه مورد نظر با انعطاف پذیری بالا
- نمایش ۳D صفحه کار
۲- فتوشاپ ( Adobe photoshop ) :
به جرئت می توان گفت که این نرم افزار ، یکی از ابزار های ویرایش فیلم و عکس می باشد که هنوز برای آن هیچ جایگزین بهتری طراحی نشده است و یکی از قدیمی ترین و مشهور ترین نرم افزار ها برای ویرایش فیلم و عکس می باشد . ساخت موشن گرافیک با فتوشاپ نیز بسیار راحت است و فقط کافی است در این حوزه آموزش لازم را دیده باشید .
۳- ۳D MAX :
ابزار ۳D MAX یکی از معروف ترین و کاربردی ترین ابزار ها برای طراحی سه بعدی و ساخت انیمیشن ، ساخت بازی ها ، مدل سازی سه بعدی و … می باشد . امکانات بسیار عالی و کارایی ساده آن سبب شده است که به طور گسترده ای در حرفه هایی مانند طراحی صنعتی ، معماری ساختمان و … مورد استفاده قرار گیرد .