سلام دوست من ; در این مقاله از مبنا محتوا قصد داریم در مورد بحث ” سفارش نریشن ” یا همان ” سفارش گویندگی ” صحبت کنیم و انواع آن را به شما معرفی کنیم ; پس اگر به دنبال اطلاعات کاملی در مورد سفارش گویندگی هستید تا با ما همراه باشید . در ادامه به شرح و تفسیر عناوین زیر خواهیم پرداخت :

فهرست این مطلب

گویندگی چیست ؟

به هنر تبدیل کردن متن های مختلف به صدا ، به گونه ای که روی مخاطب بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد و بتواند مضمون متن مورد نظر را به صورت مختصر و مفید و رسا به مخاطب منتقل کند، گویندگی یا نریشن ( narration ) گفته می شود .

یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از افراد سفارش گویندگی را به جای محتوای متنی انتخاب می کنند ، این است که بر خلاف محتوای متنی ، یک گویندگ حرفه ای می تواند حجم زیادی از مطالب را در کمترین زمان به کاربر منتقل کند بدون آن که کاربر احساس خستگی و کلافگی کند.

نریتور یا گوینده کیست ؟

نریتور ( nariator ) یا گوینده به اشخاصی گفته می شود که دارای صدای شیوا و لحن مناسبی هستند و می توانند متن مورد نظر را به یک محتوای صوتی را همان پادکست تبدیل کنند . از صدای نریتور ها استفاده های زیادی می شود ; در گویندگی برای کتاب های صوتی ، صدا گذاری انیمیشن ها ، دوبله ، گویندگی طنز رادیو و صد ها مورد دیگر می توان از صدای شیوای این افراد استفاده کرد . در ادامه انواع نریشن را به طور مفصل با هم بررسی خواهیم کرد .

 

نحوه تدوین و ساخت نریشن

نحوه ساخت نریشن به این صورت است که ابتدا صدا در محیطی ایزوله و ساکت ( معمولا استودیو ) ضبط می شود ، سپس فایل صوتی خام به دست تدوین گر می رسد و او با اعمال افکت های مختلف و انداختن زیر صدای متناسب با موضوع نریشن ، یک فایل صوتی با کیفیت و با صدای و موسیقی دل نشین به شما تحویل خواهد داد .

انواع گویندگی

انواع گویندگی

انواع سفارش گویندگی

همان طور که پیش تر هم گفته شد گویندگی انواع مختلفی دارد و به طور کلی به ۸ دسته تقسیم می شود .

۱- گویندگی در تلویزیون :

گویندگی صدا و سیما شاخه ای از گویندگی است که بسیاری از افراد در آن مشغول به کار هستند و صدای بعضی از آن ها جزئی از خاطرات ما هستند . گویندگی خبر نیز یکی از حرفه هایی است که هم در گویندگی در رادیو و هم در گویندگی تلویزیون وجود دارد .

۲- گویندگی در رادیو :

رادیو یکی از ابزار هایی است که مدت زمان زیادی است مهمان بسیاری از خانه ها است و همچنان با وجود گسترش بیش از اندازه ویدیو مارکتینگ، طرفداران خود را دارد . همان طور که گفتیم گویندگی اخبار رادیو یکی از شاخه های پر طرفدار در گویندگی است و در این حوزه نریتور های مشهور زیادی چون خانم مریم نشیبا را داریم که در ذهن بسیاری از ما ماندگار هستند .

 

۳- گویندگی تیزر تبلیغاتی :

گوینده تیزر

گوینده تیزر

یکی از کاربرد های مهم سفارش نریشن ، در ساخت تیزر های تبلیغاتی می باشد . اکثر ما شاهد تبلیغات تلویزیونی انیمیشنی بوده ایم ; به این صورت که روی یک موشن گرافیک تبلیغاتی ، یک گویندگی تبلیغاتی اجرا می شود و در نهایت یک تیزر تبلیغاتی جذاب را شاهد خواهیم بود . نمونه هایی از تیزر های تبلیغاتی و گویندگی برای تبلیغات به همراه اطلاعات کاملی در این مورد را می توانید در صفحه تولید محتوای گرافیکی مشاهده کنید .

۴- گویندگی انیمیشن :

گویندگی و دوبله انیمیشن ها کار بسیار حساس و دقیقی است . زیرا مخاطب ما کودکان هستند و ضبط باید با صدا و لحنی مناسب گویندگی برنامه کودک صورت بگیرد .

گویندگی انیمیشن

گویندگی انیمیشن

۵- دوبله و صدا گذاری :

گویندگی و دوبله فیلم هایی که در تلویزیون یا پلتفرم های دیگر پخش می شود با گویندگی برای کودکان کمی تفاوت دارد . این تفاوت در لحن صحبت و گوینده مناسب برای آن است . تا کنون با مثال های مختلفی از دوبله یا گویندگی برخورد داشته ایم. به عنوان مثال در ترجمه اخبار های خارجی دیده اید که که همزمان با صحبت کردن فرد اصلی، شخصی به صورت همزمان محتوای صحبت های او را ترجمه و به زبان فارسی بازگو می کند. در این روش صدای شخص اصلی به طور کامل حذف نمی شود و تنها کمی ضعیف تر از صدای گوینده می شود.

۶- گویندگی کتاب صوتی :

کتاب های صوتی که در شبکه های مجازی مخصوصا تلگرام و در موتور های جستجو مانند گوگل وجود دارند ، ترکیبی از صدای گوینده و یک زیر صدای آرام هستند که اغلب آن ها ده ها صفحه متن را به صورت یک فایل صوتی با کیفیت در اختیار ما قرار می دهند . گویندگی متن به همراه صدایی آرام می تواند برای بسیاری از ما آرام بخش باشد و شاید علت استقبال زیاد از کتاب های صوتی نیز همین باشد .

۷- گویندگی سایت :

بعضی از وبسایت ها از جمله مبنا محتوا ، در کنار محتوای متنی و ویدیویی، از پادکست نیز برای انتقال مفاهیم به مخاطبین خود استفاده می کنند . اغلب برای ارائه خلاصه ای از مطالب به کاربران از پادکست در وبسایت استفاده می شود . پادکست علاوه بر این که مفهوم را به بهترین نحو ممکن به مخاطب منتقل می کند، حجم کمی داشته و در سریع ترین زمان ممکن مطلب را با جزئیات بیشتر به مخاطب منتقل می کند.

گویندگی و صداگذاری

گویندگی و صداگذاری

۸- گویندگی اینستاگرام :

به طور کلی اینستاگرام یک پلتفرم برای اشتراک گذاری ویدیو و تصویر می باشد . اما در صورتی که تمایل داشته باشید مطالب و آموزش های مورد نیاز خود را در قالب یک فایل صوتی در اختیار مخاطبین خود قرار دهید ، می توانید با قرار دادن یک اکولایزر به همراه فایل صوتی از سفارش گویندگی متن در پیج اینستاگرام خود نیز استفاده کنید. بسیاری از پیج های بزرگ روانشناسی از طریق انتشار پادکست اقدام به کسب درآمد می کنند.

گویندگی به زبان های غیر فارسی

برای سایت های دو یا چند زبانه تولید محتوا به انگلیسی یا زبان های دیگر بسیار اهمیت دارد ; چون می تواند در آمد آن ها را از محدودیت خارج کند. در واقع تولید محتوا به زبان های غیر فارسی برای بیزینس ها و اشخاص امکان این را فراهم می کند که با مشتریان بالقوه خود در سراسر جهان ارتباط برقرار کنند و فروش خدمات یا محصولات خود را به خارج از مرز های کشور ببرند.

گویندگی انگلیسی یکی از فرمت های تولید محتوا به انگلیسی می باشد که بسیار نیز پر طرفدار است . این روز ها بسیاری از وبسایت ها نه تنها از گویندگی انگلیسی بلکه از گویندگی به سایر زبان ها مانند زبان فرانسه ، روسی و … نیز استفاده می کنند .

 

نحوه سفارش کار گویندگی در مبنا محتوا

برای سفارش نریشن در مبنا محتوا :

  1. ابتدا باید گوینده دل خواه خود را از بین گوینده هایی که نمونه کار های آن ها در صفحه « پادکست » قرار داده شده است انتخاب کنید .
  2. سپس سناریوی مد نظر خود را از طریق بخش « تماس با ما » برای ما ارسال کنید و اگر سناریویی ندارید کافی است عنوان دل خواه خود را برای ما ارسال کنید تا ما یک سناریوی حرفه ای برای شما تدوین کنیم .
  3. پس از مدت کوتاهی فایل صوتی ویرایش شده شما با بهترین کیفیت برای شما ارسال خواهد شد .
2 پاسخ
  1. صابرابر
    صابرابر گفته:

    برای سفارش نریشن یا سفارش گوییندگی ابتدا باید ببینیم برای چه اهدافی نیاز به نریتور داریم و برای انتخاب صدای مناسب هدف را بررسی کنیم.
    نه اینکه بر اساس نظر شخصی انتخاب نریشن کنیم

    پاسخ
  2. alirezaiee
    alirezaiee گفته:

    ممنون از شما محتوای خوبی بود برای انتخاب نریشن و سفارش گویندگی بایستی حتما به صدا و لحن توجه کنیم

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *