5 اصطلاح رایج در اینستاگرام

زمانی که در اینستاگرام جستجو می کنیم با اصطلاحات مختلفی مواجه می‌شویم که بسیاری از ما معنای دقیق آن ها را نمی‌دانیم. بلاگر، ولاگر، واینر، اینفلوئنسر و فالش گرامر از مهم ترین این اصطلاحات هستند. در این مطلب از مبنا محتوا قصد داریم این ۵ اصطلاح رایج در اینستاگرام و تفاوت آن ها را با یک دیگر را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

فهرست این مطلب

۵ اصطلاح حیاتی در اینستاگرام که بسیاری تفاوت آن ها را نمی دانند

قبل از هر چیزی باید بدانید که ۴ اصطلاحِ بلاگر، ولاگر، واینر و فالش گرامر زیر مجموعه‌ای از اینفلوئنسر‌ها هستند؛ یا اگر بخواهیم بهتر بگوییم، می‌توانند به اینفلوئنسر تبدیل شوند. در آخر در مورد اینفلوئنسر‌ها مفصل‌تر بحث خواهیم کرد.

  • بلاگر و ولاگر کیست؟

یکی از اصطلاحاتی که بیش‌تر از سایرین در اینستاگرام به گوشمان خورده واژه « بلاگر » و « ولاگر » می باشد. در واقع بسیاری از ما اشتباهاً به بعضی از افراد بلاگر می‌گوییم، در حالی که بلاگر محسوب نمی‌شوند. در واقع بلاگ به مجموعه ای از عکس‌ها و متن‌هایی گفته می‌شود که با هدف آموزش دادن به مخاطب ارائه می‌شوند. ولاگ، دقیقا مشابه بلاگ، با هدف آموزش دادن یک مطلب فعالیت می کند، با این تفاوت که فعالیت بلاگ بر محور عکس و متن می باشد ولی ولاگ به جای استفاده از فرمت تصویری و متنی، از فرمت ویدیویی برای آموزش دادن و انتقال مطالب استفاده می‌کند.

به کسانی که در از طریق محتوای تصویری و متنی مطلبی را آموزش می‌دهند یا منتقل می‌کنند، بلاگر، و به کسانی که از طریق ویدیو مارکتینگ سعی در انتقال و آموزش مطالب دارند ولاگر گفته می شود. به عنوان مثال یکی از معروف ترین ولاگر ها که اینفلوئنسر نیز محسوب می شود، پیج « صدف بیوتی » می باشد. بلاگر ها و ولاگر ها می توانند در اینستاگرام یا هر پلتفرم دیگری فعالیت کنند و اصطلاحاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد صرفا مربوط به اینستاگرام نیست. معمولا بلاگر‌ها و ولاگر‌ها با هدف کسب سود در شبکه‌های اجتماعی مختلف فعالیت می‌کنند؛ این سود می‌تواند افزایش فالور و به دنبال آن تبلیغات باشد، می‌تواند فروش محصول باشد، می‌تواند جا انداختن یک برند خاص در ذهن افراد باشد و چندین هدف دیگر که بلاگر‌ها و ولاگر‌ها دنبال می کنند.

در ضمن بلاگر ها و ولاگر ها انواع مختلفی دارند. به عنوان مثال :

  • بیوتی بلاگر ( بلاگر لوازم آرایشی و زیبایی )
  • فشن بلاگر ( بلاگری که در زمینه فشن و مد و لباس فعالیت دارد. )
  • فود بلاگر ( بلاگری که در زمینه مواد غذایی و انواع و اقسام غذا آموزش ارائه می کند.)
  • و…

هر کدام از این بلاگر ها در یک حوزه تخصصی فعالیت منظم دارند. به عنوان مثال فشن بلاگر ها انواع و اقسام روش های ست کردن لباس را به مخاطبین خود معرفی می کنند و می توانند در کنار آن محصولات خود را نیز بسیار راحت تر بفروشند. فشن بلاگر ها با آموزش دادن روش های ست کردن لباس به مخاطبین خود، انگیزه ای برای دنبال کردنشان می دهند. تا این جا متوجه شدیم که بلاگر ها اصولا آموزش های خاصی را برای دنبال کنندگان خود تدارک می بینند که این آموزش ها در پیج های مختلف متفاوت است. بیوتی بلاگر ها اصولا با آموزش اصولی میکاپ و گاها خود آرایی اقدام به جذب مخاطب می کنند. فود بلاگر ها از طریق پیشنهاد بهترین غذا ها و طعم ها توجه مخاطبین خود را جلب می کنند و یا بعضی از آن ها به مردم آموزش می دهند که چگونه تفاوت فلان مواد غذایی اورجینال و فیک یا تشخیص دهند.

بلاگر کیست؟

بلاگر کیست؟

  • واینر کیست؟

به کسانی که در شبکه های اجتماعی محتوای سرگرم کننده و مطالب جالب یا خنده دار تولید می‌کنند واینر گفته می‌شود. به عنوان مثال « سرنا امینی » یکی از مشهورترین واینرهای اینستاگرام است که بسیاری از ما به چنین شخصی بلاگر یا ولاگر میگوییم، در حالی که استفاده کردن از این القاب برای یک طنز پرداز اشتباه است. اصولا واینرها با هدف جذب فالور با تعداد بالا دست به تولید محتوا در اینستاگرام می‌زنند و بعد از بالا رفتن آمار پیج اینستاگرام خود از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کنند.

  • فالش گرامر کیست؟

به کسانی که از طریق ساختار شکنی اقدام به جذب فالور می‌کنند « فالش گرامر » گفته می‌شود. فالش گرامر‌ها اصولا کار‌هایی را انجام می‌دهند که بر خلاف عرف جامعه و عموم مردم می‌باشد و برای بسیاری از ما عجیب و غریب است و ما را به تعجب وادار می‌کند.

فالش گرامر به چه کسی می گویند؟

فالش گرامر به چه کسی می گویند؟

  • اینفلوئنسر کیست؟

و اما می‌رسیم به مهم‌ترین و پر کاربرد‌ترین اصطلاح اینستاگرام که از آن با لفظ « اینفلوئنسر » یاد می‌شود. همان طور که گفتیم ۴ گروه بلاگر، ولاگر، واینر و فالش گرامر زیر مجموعه‌ای از اینفلوئنسر هستند. اینفلوئنسر در زبان لاتین به معنای افراد تاثیر گذار می‌باشد و در فضای مجازی، اینفلوئنسر به کسی گفته می‌شود که روی یک محتوای خاص تمرکز می‌کند و روی احساسات، رفتار و تصمیم گیری مخاطبین خود تاثیر‌گذار است. اینفلوئنسر‌ها با مخاطبین خود در فضای مجازی رابطه دوستانه بسیار نزدیکی دارند و اگر یک اینفلوئنسر بگوید که فلان برند آرایشی خوب نیست، عده زیادی از مخاطبین او دیگر از آن برند آرایشی استفاده نخواهند کرد؛ در مقابل اگر اینفلوئنسر یک محصول را تحت عنوان یک برند قابل اعتماد معرفی کند، افراد به او اعتماد خواهند کرد و فروش آن محصول افزایش خواهد یافت.

در واقع طرفداران اینفلوئنسر‌ها از این موضوع مطمئن هستند که اینفلوئنسر جدا از هر گونه قصد و غرض و منافع شخصی، بهترین محصولات و خدمات را به آن ها معرفی می‌کند. البته اینفلوئنسر‌ها باید مسئولیت پذیر باشند و اگر برندی را تبلیغ کنند و در نهایت کلاه بردار از آب در بیاید و یا محصولات با کیفیتی ارائه نکند، افراد دیگر به او اعتماد نخواهند کرد. دقیقا به همین دلیل اینفلوئنسر باید قبل از معرفی یک محصول یا خدمات، درباره آن به خوبی تحقیق کند.

نکته مهم دیگری که در مورد اینفلوئنسر‌ها وجود دارد این است که تعداد دنبال کنندگان اینفلوئنسر‌ها بالا می‌باشد. در واقع مهم‌ترین وجه تمایز بلاگر، ولاگر، فالش گرامر و واینر با اینفلوئنسر دقیقا همین است. سایر دسته‌ها تا زمانی که مخاطبین زیادی به دست نیاورده‌اند و با آن‌ها رابطه صمیمی بر قرار نکرده و اعتماد آن‌ها را حلب نکرده‌اند، همان بلاگر، ولاگر و… محسوب می‌شوند؛ اما پس از به دست آوردن هوادارن زیاد و جلب اعتماد آن‌ها، اینفلوئنسر محسوب خواهند شد.

سخن پایانی

اگر به دنبال راه اندازی یک بیزینس حرفه‌ای در اینستاگرام هستید باید با اصطلاحات تخصصی این حوزه آشنا شوید. تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام یکی از تاثیر گذار‌ترین و پر بازده‌ترین انواع تبلیغات در فضای مجازی می‌باشد. جهت رزرو تبلیغات در اینستاگرام کافی است از طریق بخش « تماس با ما » با مشاورین مبنا محتوا در تماس باشید.

2 پاسخ
  1. محسن
    محسن گفته:

    تا حالا نمیدونستم فالش گرامر و بلاگر و واینر با هم فرق میکنند :)
    مرسی مطلب مفیدی بود زاویه دیدم رو عوض کرد نسبت به این کلمات .

    پاسخ
    • مائده خدام
      مائده خدام گفته:

      ممنون دوست عزیز
      امیدوارم جواب سوالاتتون رو کامل گرفته باشید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *