سلام دوست من ; امیدوارم حالت عالیتر از همیشه باشه. امروز در این مقاله از مبنا محتوا قصد دارم نکات مهمی رو درباره اهمیت و بازدهی تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ اینستاگرام برات بگم; پس حواست رو جمع کن و تا اخر این مطلب با من همراه باش .
قبل از هر چیزی اگر نمیدونی تبلیغات اینفلوئنسری چیه خودم رو موظف میدونم به سوالت جواب بدم.
فهرست این مطلب
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست ؟
اینفلوئنسر کیست ؟
اینفلوئنسر ( Influencer ) در زبان لاتین به معنای تاثیرگذار هست . اینفلوئنسر کسی هست که در فضای مجازی تعداد زیادی مخاطب داره که دائما اون رو دنبال می کنن و از حرفها و نظرات اون تاثیر میپذیرن.
بازاریابی اینفلوئنسری ( Influencer marketing ) هم به معنای بازاریابی به کمک افراد تاثیر گذار هست. پس وقتی ما محصولمون رو به یک شخصی که روی دیگران تاثیر گذاره بدیم تا توسط اون به مخاطبین هدفمون معرفیش کنیم در واقع بازاریابی اینفلوئنسری انجام دادیم.
معایب و مزایای اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران
-
مزایای بازاریابی اینفلوئنسری :
اینفلوئنسر مارکتینگ تا الان به درد خیلیا خورده . مثلا شرکت LG برای معرفی هدست جدیدش از بازاریابی به کمک افراد تاثیر گذار استفاده کرد و فروش خوبی رو هم تجربه کرد. حالا این روش چه مزایایی داره که باعث شده این قدر محبوب باشه ؟
بخوام همه مزایای بازاریابی اینفلوئنسری بگم که خسته میشی ! ولی چند مورد از مهمترین هاش رو با هم بررسی میکنیم :
- اینفلوئنسر عجیب روی تصمیم مخاطب تاثیر گذاره :
« اینفلوئنسر به علت ارتباط صمیمی که با مخاطبش داره تا حد زیادی مورد تایید اونه و اگر اینفلوئنسر بگه محصول X میتونه نیازت رو به بهترین شکل برطرف کنه و این محصول خوبه و من خودم شخصاً قبولش دارم، در ۵۰ الی ۶۰ درصد مواقع مخاطب به اون شخص اعتماد میکنه و این میشه یک فروش خوب از تبلیغات اینفلوئنسری » .
به عنوان مثال طبق یکی از تحقیقاتی که در توییتر انجام شده، اگر توییتهای یک برند از زبان یک اینفلوئنسر بیان بشه در تصمیم مثبت مخاطبان ۵٫۳ برابر تاثیرگذاری بیشتری داره; علاوه بر این ۴۹ درصد افرادی که از طریق اینفلوئنسرها با یک محصول را برند آشنا شدن در هنگام خرید بر طبق توصیهها و گفتههای اینفلوئنسر تصمیم به خرید میگیرن.
- برند سازی :
تصور کن مخاطب هدف تو ۳ تا اینفلوئنسر رو فالو کرده که به هر سه تاشون اعتماد داره و در عین حال باهاشون رابطه عاطفی نزدیکی داره. اگر اون شخص تبلیغ تو رو در این سه تا پیج ببینه و به محصول تو نیاز داشته باشه چند درصد احتمال میدی که به خاطر اعتماد نداشتن ازت خرید نکنه؟
اگر سه نفر از دوستان صمیمیت بهت یک محصول رو معرفی کنن چند درصد احتمال داره به خاطر اعتماد نداشتن به کیفیت خرید نکنی؟
درصدش خیلی کمه! پس برای برند سازی باید سراغ کسایی رفت که مخاطبین اونها بهشون اعتماد دارن. اعتماد مخاطبین به برند و به دنبال اون وایرال شدن از طریق بازاریابی دهان به دهان هست که پرسونای یک برند رو میسازه و باعث میشه که فروش به طرز عجیبی افزایش پیدا کنه.
- در صورت انتخاب اینفلوئنسر درست، مستقیما مشتریان بالقوه رو هدف گرفتی :
یکی از بزرگترین مزایای تبلیغات اینفلوئنسری اینستاگرام این هست که می تونی اینفلوئسر مرتبط با حوزه کاری خودت رو انتخاب کنی. به عنوان مثال اگر در حوزه پوشاک فعالیت میکنی میتونی تبلیغت رو به فشن بلاگرها بسپاری تا با نقد و بررسی محصولت جلوی دوربین اون رو به کسایی معرفی کنن که به مد و پوشاک علاقه دارن.
به نظرت از بین صدها هزار نفر که به مد و فشن علاقه دارن و مشتری بالقوه تو هستن چند درصد ازت خرید میکنن؟!
جواب این سوال به کیفیت محصول و تولید محتوا بستگی داره که تا چه حد اصولی و با کیفیت کار کرده باشی.
-
معایب تبلیغات اینفلوئنسری :
در واقع اجرای کمپین بازاریابی اینفلوئنسری شما را با دو چالش مهم رو برو میکنه :
- اینفلونسر مارکتینگ بدون محتوای خوب نوعی ضد تبلیغ میشه :
همیشه گفتم هنوزم میگم « محتوا یعنی همه چیز » ! محتوای خوب نداشته باش برو میلیاردی هزینه کن برای تبلیغات; به جرئت میتونم بگم که حتی هزینه تبلیغت هم در نمیاد ازش. چرا؟! چون مخاطب میاد میبینه که این برند و محصولی که این همه افراد مشهور دارن ازش تعریف میکنن حتی بلد نیست که تخصص خودش رو نشون بده، حتی بلد نیست که ثابت کنه که این کاره اس! پس چرا من باید بهش اعتماد کنم؟
آره دوست من، این جوری میشه که یک تبلیغ که کلی هم براش هزینه کردی نه تنها برات سود نداشته باشه بلکه بیشتر پرسونای برند رو تخریب کنه و بهت ضرر بزنه.
پس اول محتوای درست حسابی توی پیجت قرار بده، بعد بیا سراغ ما تا با هم فروشت رو بترکونیم! ☺
- پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب ریسک زیادی داره :
پیدا کردن اینفلوئنسری که با اهداف شما مطابقت داشته باشه کار حساس و پر ریسکی هست. چون اگر اینفلوئنسر مناسبی رو برای تبلیغ انتخاب نکنی نمیتونی بازدهی دلخواهت رو بگیری. خوشبختانه ما در تیم مبنا محتوا بهت کمک میکنیم تا با توجه به موضوع کسب و کارت و هدف و بودجه ای که داری بهترین اینفلوئنسر رو انتخاب کنی و تویی که داری این مطلب رو میخونی از این بابت هیچ مشکلی نخواهی داشت.
انواع اینفلوئنسرها
به عنوان یک تعریف کلی تا الان متوجه شدیم که اینفلوئسر به کسی گفته میشه که مخاطب زیادی داره و میتونه روی نظر اونها تاثیرگذار باشه. اما اگر یکم زوم رو بیشتر کنیم اینفلوئنسرها خودشون به ۴ دسته کلی تقسیم میشن :
۱- بلاگرها:
بر خلاف تصور اکثریت به هر کسی که فالور زیاد داره و پست زیاد میزاره بلاگر نمیگن. بلاگرها در واقع کسانی هستن که مخاطبین زیادی دارن و ارتباط عاطفی محکمی با اونا دارن. چیزی که در مورد بلاگرها از همه مهمتره اینه که بلاگر به واسطه دانشی که در یک حوزه خاص داره مشهور میشه و موضوع فعالیت اون یک موضوع واحد هست. به عنوان مثال صدف بیوتی یکی از مشهورترین بلاگرها در زمینه لوازم آرایشی و زیبایی هست.
مردم به واسطه اعتمادی که به این بلاگر دارن هر برندی که اون معرفی میکنه و میاد جلوی دوربین اون رو سبک سنگین میکنه و تحلیل میکنه رو قبول دارن; پس اگر یک بلاگر به مخاطبینش محصول شما رو معرفی کنه به واسطه اعتمادی که فالورها به بلاگر دارن میتونین فروش خوبی رو تجربه کنین.
بلاگرها هم انواع مختلفی دارن مثلا :
- بیوتی بلاگر ( متخصص در حوزه زیبایی )
- فشن بلاگر ( متخصص در حوزه مد )
- فود بلاگر ( متخصص در زمینه مواد غذایی و آشپزی )
- بلاگر گیمر ( متخصص در زمینه گیم و بازی )
- بلاگر سفر ( به جا های دیدنی سفر می کنه و فیلم میزاره )
- بلاگر اقتصادی ( متخصص در اقتصاد )
- بلاگر خودرو ( متخصص در زمینه خودرو )
۲- واینرها :
واینر به کسی گفته میشه که در فضای مجازی ویدیو های طنز منتشر میکنه. موضوع طنز در شبکههای اجتماعی جزء موضوعات پر طرفدار هست و طنز پردازان معمولا کسانی هستن که مردم خیلی به پستها و استوریهاشون بها میدن و واینرها میتونن در مورد هر موضوعی به خوبی برای شما برند سازی کنن.
۳- سلبریتیها ( افراد مشهور ) :
اصطلاح سلبریتی برای کسانی به کار میره که در دنیای واقعی دارای شهرت زیادی هستند و بعضیهاشون هم مثل خوانندهها در فضای مجازی در حوزه خاصی تولید محتوا میکنن. به عنوان مثال ورزشکارها،خوانندهها و بازیگرها همگی سلبریتی محسوب میشن.
خوشبختانه سلبریتیها به قدری پیش مردم معتبر هستن که اگر از طریق سلبریتی ها اقدام به معرفی برند کنین معمولا کسی به معتبر بودن پیج شک نمیکنه و مطمئن میشه که این پیج کلاه بردار یا از این قبیل نیست.
۴- میکرو اینفلوئنسرها :
میکرو به معنای کوچک هست. میکرو اینفلوئنسر هم به معنای اینفلوئنسری هست که تعداد فالور کمتری نسبت به سایر اینفلوئنسرها داره ( بین ۲ تا ۵۰ هزار فالور ) و در حوزه تخصصیتری تولید محتوا میکنه.
به دلیل این که جامعه هدف میکرو اینفلوئنسرها کوچکتر و تخصصیتر هست ارتباط صمیمیتر و نزدیکتری با مخاطبینشون دارن و میتونن تاثیر زیادی روی اونها داشته باشن.
اقدامات اولیه قبل از تبلیغ در اینستاگرام
چطور یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ موفق داشته باشیم؟
این سوالی هست که بسیاری از افراد میپرسن. برای گرفتن جوابش فقط سه نکته زیر رو با دقت بخون و بهشون عمل کن.
۱- به تعداد تبلیغ دقت کن :
اگر ما به یک اینفلوئنسر که کارش درست کردن ویدیوهای فانه و در طول یک روز تعداد زیادی تبلیغ میگیره، تبلیغ بدیم، من بهتون قول میدم تعداد از مخاطبین از تبلیغ شما رد میشن. حالا چرا ؟!
این روزا خودتون در جریانید که تبلیغات در اینستاگرام چقدر زیاد شده; پس حواستون باشه اگه دارین به یه اینفلوئنسر تبلیغ میدین چک کنین که اینفلوئنسر دقیقا در طول روز چند تا تبلیغ انجام میده؟!
این نکته رو قبل از هر چیزی بهت گفتم چون اهمیت بیش از اندازهای داره و تجربه ای هست که طی کمپین هایی که برای مشتریان مبنا محتوا چیدم با پوست و گوشت و خونم تجربه کردم.
۲- یک بازار خاص انتخاب کن و اون رو اشباع کن :
دوست من اصل حرفم اینه : « تکلیفت رو با خودت مشخص کن »
از خودت بپرس من کدام قشر رو میخوام در بر بگیرم ؟
مثلا اگر من یک عکاسم و آتلیه عکاسی دارم وقتی که می خوام یک تیزر تبلیغاتی بسازم این اشتباه محضه که سعی کنم کل بازار رو یک باره در بر بگیرم و شماره یک اون بازار بشم ; به عنوان مثال در تیزر تبلیغاتی خودم عکس پرتره بگیرم ، عکس نوزاد بگیرم ، عکس عروسی بگیرم و جمعا بخوام تخصص خودم رو در هزارن شاخه دیگه از اون حوزه به مردم نشون بدم .
این کار برات بازخورد خوبی نخواهد داشت . حالا سوالی که پیش میاد اینه : « چکار کنم که بازدهی بهتری بگیرم ؟ »
پیشنهاد من اینه که سه مرحله زیر رو طی کنی :
الف – مخاطبین هدفت رو دسته بندی کن :
مثلا دسته A به عکاسی عروسی علاقه دارن ، دسته B به عکاسی نوزاد و دسته C به عکاسی پرتره علاقه مند هستن .
ب – یک دسته خاص از مخاطبین هدفت رو انتخاب کن :
مثلا من دسته B ، یعنی دسته ای از مخاطبین هدفم که به عکاسی نوزاد علاقه دارن رو انتخاب میکنم .
۳- در بازاری که مخاطبین هدف دسته مورد نظرت قرار دارن شماره ۱ شو :
حالا که من دسته B رو انتخاب کردم، شروع میکنم صرفا در مورد عکاسی نوزاد یک تیزر تبلیغاتی عالی تولید میکنم و کمپین خودم رو میچینم .
وقتی در شاخه عکاسی نوزاد شماره ۱ شدم، میرم سراغ عکاسی پرتره ( یعنی دسته C ) تا در اون حوزه هم شماره ۱ بشم و به همین روال یکی یکی شاخه های بازار هدفم رو در بر میگیرم تا در همه اونا به جایگاه مناسبی بین مخاطبین هدفم برسم .
در کل میخوام بهت بگم که با یک دست نمیشه دو تا هندونه برداشت . پس قدم به قدم جلو برو .
حالا چرا اینو میگم ؟ با یک مثال متوجه میشی.
تصور کن احساس کردی که یک مشکل قلبی خفیف داری; وقتی برای این مشکل به یک پزشک عمومی مراجعه میکنی حق ویزیت کمتری نسبت به یک متخصص قلب و عروق پرداخت میکنی ; ولی حاضری زمان و هزینه زیادی رو بزاری برای اینکه از یک متخصص قلب و عروق وقت بگیری.
در این حالت تو داری هزینه تخصص اون فرد رو پرداخت میکنی; پس این که خودت رو به عنوان متخصص توی اون بخش از بیزینس معرفی کنی خیلی مهمه.
همین موضوع در تبلیغات هم نقش به سزایی داره و میتونه تفاوت یک کمپین ناموفق و یک کمپین موفق باشه .
۴ – تیزری که برای تبلیغاتت میسازی خیلی مهمه :
جمله « محتوا پادشاه است » این جا هم حرف اول رو میزنه; این یعنی در تبلیغات اینفلوئنسر مارکتینگ در ایران اگر تو X تومن هزینه کنی با یک تیزر تبلیغاتی معمولی و رقیبت هم X تومن هزینه کنه با یک تیزر تبلیغاتی خیلی حرفهای، رقیب تو از همون تبلیغات میتونه ۲ برابر تو بازدهی بگیره.
اما خب نگران نباش پس ما برای چی اینجاییم؟! ما در مبنا محتوا بهترین تیزر تبلیغاتی رو با سلیقه خودت برات تدوین میکنیم و اگر خواستی میتونی مشاوره رایگان هم از ما دریافت کنی.
۵- پیجی متناسب با حوزه فعالیت خودت انتخاب کن :
به طور کلی در تبلیغات اینستاگرام باید سعی کنی مخاطبین هدفت رو پیدا کنی. حالا چطوری؟ راههای زیادی برای این کار وجود داره؛ یکی از سادهترین این راهها این هست که بری هشتگهای مربوط به حوزه فعالیت پیجت رو پیدا کنی، کسایی ک اون پستها رو لایک کردن یا کامنت گذاشتن رو فالو کنی و باهاشون تعامل برقرار کنی. راه دیگه هم این هست که بری دنبال یک پیج تبلیغاتی آمار بالا که شامل مخاطبین هدف تو بشه. بزار با یک مثال برات این موضوع را واضحترش کنم.
به عنوان مثال فرض کن در حوزه فروش لوازم آرایش فعالیت میکنی. طبیعتا به بلاگری یا اینفلوئنسری که در حوزه غذا و رستوران یا در حوزه سفر فعالیت میکنه نمیتونی به بازخورد چندان مناسبی برسی؛ چون اکثر مخاطبین اون به غذا یا سفر و گردشگری علاقه دارن. حالا تو فکر کن تبلیغت رو به جای این بلاگرها، به یک بیوتی بلاگر بسپاری. بیوتی بلاگر همون طور که گفتیم کسی هست که در مورد میکاپ و لوازم آرایشی مختلف نظر میده و به مخاطبین خودش بهترینها رو معرفی میکنه و بدون قصد و غرض و در نظر گرفتن منافع، خوب و بد رو برای مخاطبینش توضیح میده. مخاطبین یک بیوتی بلاگر اغلب خانمهایی هستند که به زیبایی و آرایش علاقه زیادی دارن و از طرفی بر اثر ویدیو مارکتینگ ارتباط صمیمی با بیوتی بلاگر برقرار کردن و بهش اعتماد دارن. وقتی یک بیوتی بلاگر تو رو به مخاطبین خودش معرفی میکنه، مخاطبینش به علت رابطه صمیمی که باهاش دارن بهش اعتماد میکنن و این میشه یک معامله دو سر سود برای شما و اون اینفلوئنسر.
کلام آخر
امیدوارم از این مطلب لذت برده باشی و در تبلیغاتی که انجام میدی بهترین نوع تبلیغ رو انتخاب کنی. تیم مبنا محتوا اینجاست تا بهترین سناریو تبلیغاتی رو برات به صورت تخصصی اجرا کنه تا بهترین بازخورد رو بگیری.
جهت مشاوره برای تبلیغات اینفلوئنسر یا تبلیغات اینستاگرامی خود با مشاورین ما در ارتباط باشید.
راه های ارتباطی با ما :
ارتباط در واتس اپ : ۰۹۳۸۲۱۷۰۷۸۳
ارتباط در تلگرام : mabnamohtava_ir@
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.