سلام دوست من ; در این مقاله از مبنا محتوا قصد داریم به یک مبحث خیلی مهم به نام محتوای سئو شده بپردازیم . قبل از این که شروع به شرح و تفسیر این موضوع بپردازیم ، از تو می خواهم که نکته به نکته این مقاله را به خاطر بسپاری و به آن عمل کنی ، در مقابل به تو اطمینان می دهم که پس از خواندن این مقاله می توانی یک محتوای سئو شده و بی نقص تولید کنی .
موتور های جستجوی زیادی در فضای مجازی وجود دارد ; مانند بینگ ، یاهو ، گوگل و …
اما با توجه به این که پر طرفدار ترین موتور جستجو در ایران گوگل می باشد ، در این مقاله صرفا به آموزش تولید محتوای سئو شده از نظر الگوریتم های گوگل می پردازیم .
در این مقاله با هم بررسی خواهیم کرد که :
- سئو گوگل چیست و چند نوع است ؟
- محتوای سئو شده چیست ؟
- چگونه یک محتوای سئو شده بنویسیم ؟
فهرست این مطلب
۱- سئو گوگل چیست ؟
سئو به مجموعه اقداماتی گفته می شود که به منظور بهینه سازی سایت با توجه به الگوریتم های گوگل انجام می شود و سبب بهبود رتبه وبسایت می شود .
سئو گوگل به سه دسته کلی تقسیم می شود :
- سئو داخلی
- سئو فنی
- سئو خارجی
سئو محتوا زیر مجموعه ای از سئو داخلی می باشد .
محتوای سئو شده چیست ؟
محتوای سئو شده به محتوایی گفته می شود که مطابق با الگوریتم های گوگل تدوین شده باشد و اصول خاصی مانند استفاده درست از هدینگ ها ، کلمات کلیدی ، لینک سازی و … در آن رعایت شده باشد .
محتوای سئو شده به چهار دسته کلی تقسیم می شود :
۱- پست های وبلاگ :
پست هایی که در وبلاگ سایت منتشر می شوند یکی از مهم ترین بخش های محتوای یک وبسایت هستند . پست های وبلاگ می تواند متن ، محتوای ویدیویی ، پادکست ، تصویر و یا ترکیبی از همه آن ها باشد .
۲- لندینگ پیج ها :
محتوای صفحاتی که کاربر به محض ورود به سایت با آن ها مواجه می شود و یا صفحاتی که به طور خاص برای استفاده در کمپین های تبلیغاتی استفاده می شوند .
۳- پست های ثابت :
منظور از پست های ثابت برگه های بدون تغییر وبسایت می باشند که محتوای آن ها معمولا به روز رسانی نمی شود . مانند صفحات تماس با ما ، درباره ما و …
۴- صفحه محصولات در سایت های فروشگاهی :
محتوای صفحاتی که شامل معرفی و بررسی محصولات وبسایت می باشند .
چگونه یک محتوای سئو شده بنویسیم ؟
نوشتن محتوای سئو شده یکی از موضوعاتی است که تمامی وبمستر های موفق آن را اولویت قرار داده و برای آن تلاش می کنند .
در ادامه با هم ۶ مورد از مهم ترین و کاربردی ترین روش های سئو محتوای سایت را بررسی خواهیم کرد .
۱- یافتن کلمه کلیدی اصلی :
اولین و اساسی ترین قدم برای نوشتن یک محتوای سئو شده ، یافتن کلمه کلیدی مناسب برای آن است .
هر محتوای وبسایت یک کلمه کلیدی اصلی و یک یا چند کلمه کلیدی فرعی دارد .
یافتن کلمه کلیدی اصلی به قدری اهمیت دارد که اگر کلمه کلیدی اصلی خود را به درستی انتخاب نکنید ورودی مناسبی را دریافت نخواهید کرد .
برای یافتن کلمه کلیدی مناسب راه های زیادی وجود دارد . به عنوان مثال :
- می توانید سایت های رقبایتان را چک کنید که از کدام کلید واژه ها بیشترین ورودی را دریافت کرده اند . برای این کار می توانید از ابزار فوق العاده Uber suggest استفاده کنید .
- می توانید از ابزار های پیشنهاد کلمه کلیدی استفاده کنید . یکی از بهترین این ابزار ها keyword planner می باشد .
- می توانید از پیشنهاد های گوگل استفاده کنید . برای این کار فقط کافی است که بخشی از موضوع مورد نظر خود را در گوگل جستجو کنید و بعد از آن یک space بزنید و پیشنهاد های گوگل را مشاهده کنید .
- از Results یا همان جستجو های مرتبط در گوگل استفاده کنید . برای این کار موضوع محتوای خود را در گوگل سرچ کنید ، به پایین ترین بخش در صفحه اسکرول کنید و این کلید واژه ها را مشاهده کنید .
۲- یافتن کلمات کلیدی فرعی و مترادف :
پس از انتخاب کلمه کلیدی اصلی ، نوبت به این می رسد که محتوای خود را با استفاده از کلمات کلیدی فرعی و مترادف بهینه سازی کنید .
منظور از کلمات کلیدی فرعی ، کلماتی هستند که افراد علاوه بر کلمه کلیدی اصلی ، از آن ها نیز برای دسترسی به موضوع مورد نظر استفاده می کنند . به عنوان مثال در این مقاله ، محتوای سئو شده کلمه کلیدی اصلی ، و کلماتی مثل ” نوشتن محتوا سئو شده ” ، ” آموزش تولید محتوا سئو شده ” و … کلمات کلیدی فرعی هستند . همچنین کلمه ” سئو محتوا ” نیز به عنوان یک کلمه کلیدی فرعی مترادف با عبارت کلیدی اصلی در این مقاله استفاده شده است .
در واقع باید لیستی از کلمات کلیدی که به موضوع محتوای شما مربوط می باشد تهیه کنید ، پر سرچ ترین آن ها را به عنوان کلمه کلیدی اصلی و کلمات دیگر را به عنوان کلمات کلیدی فرعی در محتوای خود به کار ببرید .
۳- کلمه کلیدی را به بهترین شکل در متن خود توزیع کنید :
در مورد استفاده از کلمات کلیدی همواره دو سوال اساسی مطرح است :
۱- چگونه کلمه کلیدی را در متن به صورت بهینه توزیع کنیم ؟
همان طور که گفتیم کلمه کلیدی اصلی باید به بهترین حالت در متن پراکنده باشد . به عبارتی کلمات کلیدی بیش از حد متراکم یا بیش از حد با فاصله به کار نرفته باشند و توزیع آن ها در متن یک یکسان باشد .
بهتر است کلمه کلیدی خود را هر ۱ یا ۲ پاراگراف تکرار کنید ; البته دقت کنید که نباید کلمات کلیدی را خارج از موضوع و بدون اعتدال در متن استفاده کنید . در نظر داشته باشید که اولویت ما اول باید کاربر باشد نه موتور های جستجو .
۲- چند بار کلمه کلیدی را در متن استفاده کنیم ؟
در نوشتن محتوای سئو شده یکی از مهم ترین معیار ها ، تعداد تکرار کلمه کلیدی در متن می باشد . اصولا این عدد به درصد و در هر هزار کلمه بیان می شود . بهتر است کلمه کلیدی اصلی ، حدود ۰٫۵ الی ۱ درصد از کل متن شما را تشکیل دهد . این یعنی در هر هزار کلمه حدود ۵ الی ۱۰ بار از کلمه کلیدی استفاده شده باشد .
۳- به منابع داخلی و خارجی لینک بدهید :
لینک ها انواع مختلفی دارند . لینک دهی در مقالات سایت یکی از رایج ترین انواع لینک دهی می باشد . به این صورت که هنگام بررسی یک موضوع به وبسایت و یا وبلاگ مربوطه و یا یک صفحه در سایت خودتان لینک داخلی یا خارجی می دهید .
لینک داخلی :
لینک دهی داخلی به معنای متصل کردن صفحات بک وبسایت به یک دیگر مانند یک شبکه گستره می باشد . استفاده از لینک داخلی سبب می شود تا کاربر از یک نوشته به نوشته دیگر شما هدایت شود . این کار دو مزیت اساسی دارد .
اول این که تعداد بیشتری از مطالب وبسایت شما مورد بررسی قرار می گیرند ، و دوم این که کاربر مدت زمان بیشتری را در وبسایت شما سپری می کند که این موضوع بسیار برای سئو سایت شما مفید می باشد .
لینک خارجی :
لینک دهی خارجی به معنای هدایت کاربر از صفحه وبسایت خودتان به صفحه دیگری می باشد . لینک دهی خارجی به وبسایت های معتبر و دارای رتبه الکسای بالا سبب می شود که وبسایت شما نیز بتواند از اعتبار آن برای بهبود خود استفاده کند .
یک نکته در مورد لینک دهی :
در مورد لینک دهی ( چه لینک داخلی و چه لینک خارجی) دقت کنید که کلمات لینک شده به هم نزدیک نباشند . در صورتی که عبارات قابل کلیک بیش از حد به هم نزدیک باشند شما وبسایت شما با خطا و افت رتبه مواجه خواهد شد .
سعی کنید در یک پاراگراف ۴ یا ۵ خطی بیش تر از یک یا نهایتا دو لینک موجود نباشد .
۴- روی خوانایی نوشته تمرکز کنید :
یکی از دلایلی که نرخ پرش ( می توانید نرخ پرش وبسایت خود را در ابزار گوگل آنالیتیکس مشاهده کنید ) در بعضی وبسایت ها بسیار بالا می باشد ، ناخوانا و خسته کننده بودن محتوای آن ها می باشد . در صورتی که محتوای نا خوانا و نا مرتب تولید کنید ، خارج شدن سریع کاربر از وبسایت شما موضوع عجیبی نخواهد بود .
برای خوانایی نوشته کافی است چند نکته را رعایت کنید :
- از پاراگراف های کوتاه استفاده کنید ( پاراگراف های ۳ یا ۴ خط به بالا طولانی محسوب می شوند) .
- از لیست های عددی و نشانه دار برای دسته بندی و مرتب کردن نوشته خود استفاده کنید .
- از فونت های ضخیم و خوانا استفاده کنید ; استفاده از فونت های ریز هرگز توصیه نمی شود .
- از رنگ های مختلف و متضاد در نوشته خود استفاده کنید .
- از فونت های کج برای اشاره به بعضی بخش های مهم تر استفاده کنید .
- بین پاراگراف ها از فضای خالی استفاده کنید .
۵- عنوان ها و زیر عنوان ها را طبقه بندی کنید :
استفاده از تگ H1 , H2 و… باعث مرتب دیده شدن محتوا و در نتیجه خسته نشدن کاربر می شود . حتما می دانید که در عنوان اصلی متن از تگ H1 ، در عنوان های متن که معمولا ۲ یا تا ۵ عدد می باشند از تگ H2 و در زیر عنوان های متن از تگ H3 استفاده می شود .
برای دسته بندی های ریز تر می توانید از حالت Bold و یا تگ های H4 و H5 و H6 استفاده کنید .
۶- از کلمات کلیدی در عنوان اصلی و پاراگراف اول استفاده کنید :
یک قانون کلی در مورد نوشتن محتوای سئو شده وجود دارد که می گوید :
پاراگراف اول از تمامی پاراگراف های محتوا مهم تر است . زیرا شما در پاراگراف اول این امکان را دارید که از طریق به کار بردن کلمات کلیدی و مترادف های آن کاری کنید که موتور های جستجو و کاربران با خواندن پاراگراف اول به موضوع کلی محتوا پی ببرند .
همچنین در عنوان اصلی مقاله ، عنوان سئو و توضیحات متا حتما از کلمه کلیدی استفاده کنید تا پی بردن به موضوع کلی محتوای شما حتی بدون خواندن آن نیز ممکن باشد .
کلام آخر
تولید محتوای سئو شده سبب بهبود رتبه سئو سایت شما در نتایج جستجوی کاربران می شود . اگر با دقت به نکاتی که در این مقاله گفته شد عمل کنید مطمئنا شاهد پیشرفت چشم گیری در رتبه وبسایت خود خواهید بود .
اگر در زمینه تولید محتوای سئو شده انتقاد ، سوال و یا پیشنهاد بهتری دارید آن را در بهش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید .
منتظر آپدیت های بعدی مقاله باشید .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.