انواع-محتوا

سلام دوست من ; امیدوارم که حالت عالی باشد . در این مقاله از مبنا محتوا قصد داریم به یک سوال عمومی و پر تکرار پاسخ دهیم . اصولا هر کسی که وارد حرفه بازاریابی محتوا می شود اول از همه می پرسد که ” محتوا چیست ؟ ” و سوال دوم او در مورد ” انواع محتوا ” می باشد .

در ادامه ، انواع محتوا را از جهت های مختلف بررسی خواهیم کرد و به توضیح مختصری از هر کدام می پردازیم .

انواع تولید محتوا اصولا از دو جهت مورد بررسی قرار می گیرد :

  1. از جهت فرمت
  2. از جهت مضمون
انواع-محتوا

انواع-محتوا

فهرست این مطلب

انواع محتوا از جهت فرمت

فرمت های تولید محتوا به ۴ دسته کلی تقسیم می شوند و هر کدام زیر دسته هایی دارند .

۱- تولید محتوای متنی :

اولین فرمت تولید محتوا ، فرمت متنی آن می باشد . به محتوایی که از کلمات برای انتقال مفهوم استفاده کند محتوای متنی گفته می شود . محتوای متنی در بسیاری از پلتفرم ها کاربرد دارد . از این نوع محتوا اصولا در وبسایت ها ، شبکه های اجتماعی ، وبلاگ ها و … استفاده می شود .

۲- تولید محتوای صوتی :

محتوای صوتی یا همان پادکست یکی از رایج ترین فرمت های محتوا است اما پر طرفدار ترین آن ها نیست . همه ما حداقل یک بار به کتاب های صوتی یا پادکست های داخل وبسایت ها گوش داده ایم .

بعضی از پادکست ها به قدری حرفه ای و جذاب ساخته شده اند که ساعت ها کاربر را متمرکز نگه می دارند . پادکست ها نیز به نوبه خود انواع مختلفی دارند . پادکست های خبری ، آموزشی ، داستانی چند مورد از رایج ترین انواع پادکست هستند .

۳- تولید محتوای گرافیکی ( تصویری ) :

جلوه های بصری اصولا بهتر از محتوای متنی با مخاطب ارتباط بر قرار می کنند . تصاویر به همراه متن همواره به عنوان یکی از بهترین روش ها برای تبلیغات مورد استفاده قرار می گیرند ( البته تولید ویدیو تبلبغاتی همواره در اولویت بوده است ) .

عکس نوشته ها ، طراحی موشن گرافیک ، اینفو گرافیک ، اسلاید ، اسکرین شات و طراحی استیکر چند نمونه از مهم ترین انواع محتوای گرافیکی هستند .

۴- تولید محتوای ویدیویی :

محتوای ویدیویی پر طرفدار ترین و البته پر بازده ترین فرمت تولید محتوا می باشد . از محتوای ویدیویی استفاده های مختلفی می شود ، یکی از مهم ترین کاربرد های ویدیو مارکتینگ ، تبلیغات می باشد . حتی تبلیغاتی که در صدا و سیما انجام می شود نیز از نوع ویدیویی هستند .

جهت دریافت اطلاعات کامل تر در مورد محتوای ویدیویی ، مقاله ” سفارش تولید محتوای ویدیویی ” را از دست ندهید .

تولید محتوای ویدیویی

تولید محتوای ویدیویی

انواع محتوا از جهت مضمون

تا این جا انواع محتوا از جهت فرمت را با هم بررسی کردیم . اکنون می خواهیم بررسی کنیم که محتوا از جهت مضمون آن به چند دسته تقسیم می شود !

۱- محتوای آموزشی ( محتوای الکترونیکی ) :

این روز ها با پیشرفت تکنولوژی ، گسترش آموزش های مجازی دو چندان شده است به طوری که تولید محتوای آموزشی به یکی از ایده های ناب برای جذب مخاطبین و کسب در آمد مخصوصا در تولید محتوا در اینستاگرام بدل شده است .

محتوا های آموزشی در قالب متن ، ویدیو ، عکس ، صدا ، ترکیبی از متن و عکس ، متن و صدا و ویدیو و … در فضای وب ، شبکه های اجتماعی و بسیاری از پلتفرم ها وجود دارند . همچنین بسیاری از محتوا های آموزشی در قالب پخش زنده ( live ) یا به صورت وبینار به مخاطب منتقل می شوند .

۲- محتوای خبری :

محتوای خبری نیز می تواند در هر ۴ فرمت محتوا یا ترکیبی از آن ها تولید شود . این نوع محتوا بیشتر برای تولید محتوای وبسایت ها استفاده می شود . وبسایت های خبری اصولا قالب های خاصی دارند و مدیران آن همواره به دنبال نویسندگانی هستند که بتوانند به روز ترین خبر ها را در وبسایت آن ها منتشر کنند .

محتوای خبری

محتوای خبری

۳- محتوای نقد و بررسی :

این نوع محتوا با وجود کار آمد بودن آن چندان مورد توجه قرار نگرفته است . در تولید محتوای نقد و بررسی ، شما یک سری محصولات ، یک کتاب یا حتی یک بازه زمانی از تاریخ را ابتدا به مخاطب معرفی می کنید و ویژگی های خوب و بد آن را برای مخاطب برجسته سازی و سپس آن را برایش تحلیل می کنید .

محتوای نقد و بررسی بیشتر در قالب ویدیو و پادکست تولید می شود .

۴- تولید محتوا برای تکمیل بانک اطلاعاتی ( محتوای سرنخ ربا ) :

ایجاد بانک اطلاعاتی از مشتریان و ارتباط مداوم با آن ها از طریق ایمیل ، شماره تماس و یا شبکه های اجتماعی یکی از راه هایی است که می توانید از طریق آن برند سازی با تولید محتوا انجام دهید .

اما چگونه باید این بانک اطلاعاتی را ایجاد کرد و گسترش داد در حالی که بسیاری از افراد حتی مایل به عضویت در وبسایت شما نیستند و به راحتی اطلاعات خود را در اختیار شما قرار نمی دهند ؟!

در چنین شرایطی تولید محتوای سرنخ ربا می تواند بسیار راه گشا باشد .

قطعا شما هم شاهد محتوا های سر نخ ربا که به محض ورود به بعضی از وبسایت به شما نمایش داده می شود بوده اید . این نکته را در نظر داشته باشید که کاربران باید انگیزه ای برای دادن اطلاعات خود به شما داشته باشند . شما به عنوان مدیر یک وبسایت باید این انگیزه را برای آن ها ایجاد کنید .

به عنوان مثال می توانید یک آموزش ارزشمند را در صورت عضویت در وبسایت و وارد کردن اطلاعات به مخاطبین خود ارائه کنید یا این که برای اعضای وبسایت تخفیفات ویژه ای قرار دهید و آن ها را از طریق ایمیل را شماره تماس به شخص آن ها اعلام کنید .

۵- محتوای تبلیغاتی :

محتوای تبلیغاتی یا همان کپی رایتینگ یکی از پر طرفدار ترین و تخصصی ترین انواع محتوا می باشد . تولید محتوای تبلیغاتی پایه و اساس بازاریابی محتوا و تبلیغات آنلاین می باشد .

بنا بر این تقریبا در تمامی وبسایت های فروشگاهی و خدماتی شما محتوای کپی رایتینگ را در فرمت های مختلف مشاهده خواهید کرد .

اگر به دنبال تولید یک محتوای تبلیغاتی بی نظیر هستید ، پیشنهاد می کنم مقاله ” داستان سرایی در تولید محتوا “را از دست ندهید .

محتوای تبلیغاتی

محتوای تبلیغاتی

۶- محتوای رضایت مشتری :

یکی از محتوا هایی که در بازاریابی محتوا مورد استفاده قرار می گیرد ، اشتراک گذاری نظرات و رضایت مشتریانی است که از محصولات و خدمات شما استفاده کرده اند .

فردی که قصد خرید از شما را دارد در صورتی که رضایت بقیه افراد را ببیند ، راحت تر می تواند به شما اعتماد کند و در نهایت این نوع از تولید محتوا می تواند روی فروش و در آمد شما تاثیر گذار باشد .

۷- محتوای معرفی محصولات :

محتوای معرفی محصولات یکی از انواع محتوا است که در وبسایت های فروشگاهی استفاده می شود . شما با تولید محتوا در مورد محصولات خود و نقد و بررسی هر کدام می توانید کاری کنید که حتی اگر مخاطب شما قصد خرید نیز ندارد با دیدن محصولات جدید شما و دانستن ویژگی های مطلوب آن تصمیم به خرید بگیرد .

۸- محتوای معرفی مدیران کسب و کار :

اگر شما نیز صاحب یک کسب و کار هستید قطعا از اهمیت واضح بودن چهره و شخصیت مدیر بیزینس برای مخاطبان در اعتماد سازی آگاه هستید . محتوای معرفی مدیران کسب و کار یکی از راه کار های مهم برای اعتماد سازی می باشد . بهترین فرمت برای معرفی مدیران بیزینس ، تولید ویدیو می باشد .

معرفی صاحبین کسب و کار

معرفی صاحبین کسب و کار

۹- محتوای تولید شده توسط کاربر :

در بعضی از وبسایت ها مانند فیسبوک و همچنین لینکدین ، و بعضی از وبلاگ ها مانند میهن بلاگ و بلاگفا هرگز خود مدیر سایت دست به تولید محتوا نمی زند و از طریق محتوای تولید شده توسط کاربران وبسایت خود را بالا می برد .

۱۰- محتوای سوالات متداول :

برای وقت مخاطب خود ارزش قائل شوید !

در هر پلتفرمی که محتوا تولید می کنید ، حتما یک بخش مجزا تحت عنوان سوالات پر تکرار و متداول کاربران قرار دهید تا اگر مخاطب شما در برقراری ارتباط با محتوای اصلی تان دچار مشکل شد بدون تلف شدن وقت بتواند راه حل مشکل خود را دریافت کند .

سخن پایانی

در این مقاله انواع محتوا را از جهت فرمت و مضمون مورد بررسی قرار دادیم . در آپدیت های بعدی انواع محتوا را از جهت پلتفرم انتشار نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد .

مهم ترین نکته ای که در این مقاله توجه شما را به خود جلب کرد چه بود ؟ با ما در بخش دیدگاه ها به اشتراک بگذارید .

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *