سلام دوست من ; در این مقاله از مبنا محتوا قصد داریم در مورد یکی از پر بازده ترین و بهترین روش های بازاریابی محتوا به نام ایمیل مارکتینگ ( Email marketing ) صحبت کنیم .
خوب اگر از ایمیل مارکتینگ سر رشته ای نداشته باشید احتمالا این گونه کارتان را شروع خواهید کرد :
- یک لیست از ایمیل ها رو با قیمتای بالا خریداری می کنید .
- پیام تبلیغاتی خود را می نویسید .
- سپس شروع به فرستادن انبوه ایمیل های تبلیغاتی می کنید .
یک ماه می گذرد و شما هر روز تعداد زیادی ایمیل ارسال می کنید و هزینه می کنید اما هنوز هیچ بازدهی نگرفته اید ! اما واقعا دلیل چیست ؟!
بارز ترین دلیل آن این است که ایمیل مارکتینگ هم مانند هر حرفه دیگری راه رو رسم خاص خودش را دارد و باید طبق اصول پیش برویم تا بتوانیم بازدهی خوبی بگیریم .
در این مقاله می خواهم به شما بگویم که چطور پیش بروید تا با کمترین هزینه بهترین نتیجه را از ایمیل مارکتینگ دریافت کنید ; اما قبل از آن باید به ۲ تا سوال مهم جواب بدهیم :
- ایمیل مارکتینگ به چه معناست ؟
- ایمیل مارکتینگ قبلا به چه صورت بوده است ؟
فهرست این مطلب
ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی به چه معنا است ؟
در یک تعریف مفید و مختصر می توانیم بگوییم :
« به فرایندی که در آن از طریق ارسال ایمیل با مشتری ارتباط و تعامل بر قرار می کنیم بازاریابی ایمیلی گفته میشود » .
از ایمیل برای کار های مختلفی استفاده میشود . به عنوان مثال :
- ارسال پیام های تبلیغاتی
- ارسال فاکتور خرید مشتری
- ارسال تخفیفات
- تبریک یا تسلیت مناسب ها
تاریخچه ایمیل مارکتینگ
برای این که ببینیم ایمیل هایی که امروزه و به شکل فعلی به دست می می رسد از کجا سر چشمه می گیرد ، باید به ۴۱ سال پیش یعنی سال ۱۹۷۸ برگردیم .
دقیقا به همان سالی که شخصی به نام گری توئرک توانست از طریق ارسال ایمیل به ۴۰۰ نفر ، فروشی ۱۳ میلیون دلاری رو تجربه کند . بعد از این اتفاق گری با لقب پدر اسپم در دنیا معروف شد ; اما خود او معتقد است که لقب پدر ایمیل مارکتینگ برای او مناسب تر است . زیرا ایمیل های او اسپم و بدون خواست مخاطب نبوده و کاملا هدف مند و برای مخاطبین هدف ارسال شده اند .
تا اواخر دهه ۹۰ که هنوز اینترنت به خانه ها نیامده بود ، بازاریابی بیشتر به شکل تلفنی رواج داشت ; با وارد شدن اینترنت به خانه ها اولین سرویس ارسال ایمیل رایگان به نام Hotmail کار خود را آغاز کرد .
کاربران ایمیل هر روز تعداد زیادی ایمیل کاری و غیر کاری دریافت می کردند که تعداد آن ها چندان زیاد هم نبود . کم کم بازاریابان بیشتری به سمتی ارسال ایمیل های انبوه و بی برنامه رفتند و به مرور کاربران از دریافت ایمیل های تبلیغاتی فراوان خسته شدند و کم تر ایمیل های خود را باز و بررسی می کردند .
با نا کار آمد شدن این روش از بازاریابی ، در سال ۱۹۹۸ قانونی برای ارسال ایمیل به وجود آمد که به شرح زیر بود :
« همه ارسال کنندگان ایمیل ملزم هستند که امکان انصراف از دریافت ایمیل را برای کاربران فراهم کنند »
این قانون به تنهایی نتوانست تا حد قابل قبولی از ارسال ایمیل های اسپم جلوگیری کند . به همین دلیل در سال ۲۰۰۳ قانون جدیدی به نام can spam وضع شد .
این قانون شامل چند بند است که برای ارسال کنندگان ایمیل محدودیت هایی را تعیین می کند و در صورت ارسال ایمیل های اسپم برای آن ها مجازات های سنگینی تعیین شد ، اما طولی نکشید که ارسال کنندگان ایمیل خود را با این قانون جدید نیز سازگار کردند .
اکنون در سال ۲۰۲۰ سرویس های بزرگ و معروف ایمیل مانند Hotmail و جیمیل ، به کاربران خود اجازه می دهند که با زدن یک دکمه اسپم بودن ایمیل را اعلام کنند . علاوه بر این ، الگوریتم ها به صورتی می باشد که در صورت ناخواسته بودن ایمیل ها ، خود به خود به پوشه اسپم منتقل می شوند .
حالا این سوال پیش می آید که :
چطور یک ایمیل مارکتینگ موفق داشته باشیم ؟
تا این جا با بررسی تاریخچه بازاریابی ایمیلی به این نتیجه رسیدیم که ایمیل مارکتینگ صرفا به ارسال ایمیل های تبلیغاتی و انبوه محدود نمی شود و راه و روش های خاص خودش را دارد که چندان سخت هم نیست . فقط با دانستن ۵ نکته می توانید از ایمیل مارکتینگ فروش های میلیاردی را تجربه کنید .
۱- یک لیست هدف مند تهیه کنید :
همان طور که می دانید ارسال ایمیل به افرادی که مخاطب هدف شما نیستند و نمی توانند خریدار محصول شما باشند نه تنها برای شما بازدهی نخواهد داشت ، بلکه تصویر برند شما را نیز خراب می کند .
برای ارسال ایمیل باید لیستی از مخاطبینی را تهیه کنید که اطمینان دارید به محصول و یا خدمات شما علاقه مند هستند . اگر لیستی که برای آن ها ایمیل خود را ارسال می کنید هدف مند باشد :
- نرخ تبدیل به طرز قابل توجهی بالا تر خواهد بود .
- فروش بهتری را تجربه خواهید کرد .
- فرآیند برند سازی با تولید محتوا به بهترین نحو پیش خواهد رفت و تصویر برند شما در ذهن مخاطبینتان خواهد ماند .
- به دنبال برند سازی اعتماد مخاطب را نیزجلب خواهید کرد .
- امکان وایرال شدن برند خود را افزایش می دهید .
چطور یک لیست با مخاطبین هدف مند تهیه کنم ؟
برای این که بتوانید یک لیست از مخاطبین هدف خود تهیه کنید تنها کافی است که یک سوال از خودت بپرسید :
” چرا مخاطب من باید ایمیل خود را در اختیار من بگذارد ؟ ”
اگر خودتان برای این سوال جوابی ندارید پس باید به دنبال ایجاد کردن یک دلیل مناسب برای مخاطب هدف خود باشید تا ایمیل خود را در اختیار شما بگذارد .
بهترین دلیل برای او می تواند دریافت یک ارزش رایگان از سمت شما باشد که مشروط به ارسال ایمیل است . این ارزش رایگان می تواند یک آموزش خیلی خوب ، ارائه یک طرح تخفیفی فوق العاده که مخصوص اعضای وبسایت می باشد و یا هر چیزی که برای مخاطب ارزشمند باشد .
۲- محتوای جذاب و تخصصی بنویسید :
پس از این که یک لیست از مخاطبین هدف خود تهیه کردید ، موضوع بعدی که باید به آن بپردازید ، محتوای ایمیل شما است .
محتوای ایمیل شما باید به گونه ای باشد که مخاطب را ترغیب کند که آن را باز و بررسی کند . به عنوان مثال عاقلانه نیست که شما محصولاتی که در وبسایت خود دارید را برای او لیست کنید و یا بگویید که فلان محصول در وبسایت موجود است و او را با یک جمله کاملا رسمی به خرید دعوت کنید .
به جای آن می توانید ویدیویی راهنما و یا معرفی محصولی که خریداری کرده است را برای او ارسال کنید و یا او از تخفیفات ویژه آگاه کنید .
۳- ایجاد یک call to action :
کال تو اکشن یا همان دعوت به اقدام یکی از روش های افزایش تعامل مخاطب با محتوای شما است .
در کال تو اکشن شما از مخاطب خود می خواهید کاری را انجام دهد . به عنوان مثال از او می خواهید یک ویدیو یا محتوای متنی را بررسی کند ، روی یک لینک کلیک کند و …
کال تو اکشن یکی از بهترین روش های برندینگ از طریق ایمیل مارکتینگ می باشد .
۴- رفتار مخاطبین خود را آنالیز کنید :
پس از ارسال چند دوره ایمیل ، رفتار مخاطبین خود را آنالیز کنید ; ببینید به کدام یک از لحن ها یا کال تو اکشن ها یا دعوت ها پاسخ مثبت تری می دهند .
۵- منظم و پیوسته کار کنید :
در هر حیطه ای که فعالیت می کنید ، نظم و پیوستگی در ایمیل مارکتینگ حرف اول را می زند . باید سعی کنید به طور پیوسته جلوی چشم مخاطب باشید تا کم کم تصویر برند شما در ذهن او نقش ببندد .
کلام آخر
ارسال ایمیل ها به صورت انبوه در گذشته بازدهی بسیار خوبی را برای بازاریابان به همراه داشت . اما با زیاد شدن ارسال ایمیل های انبوه ، این روش کارایی خود را از دست داد و اگر ایمیل مارکتینگ به شکل درست و هدف مند انجام نگیرد نتیجه عکس به همراه خواهد داشت .
در این مقاله ۵ مورد از روش های بهینه سازی ایمیل مارکتینگ را بررسی کردیم که در صورتی که درست عمل کنید می تواند شما را به در آمد ها ی بالا برساند .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.