مدیریت شبکه-های-اجتماعی

می توان گفت امروزه حدود ۸۰ درصد افراد از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند و از این کار اهداف مختلفی دارند ; عده ای برای سرگرمی ، عده ای برای بازاریابی و عده ای نیز برای یافتن محصول و یا محتوای مورد نیاز خود . با توجه به این که بازاریابی در شبکه های اجتماعی روز به روز در حال گسترش یافتن است اهمیت مدیریت شبکه های اجتماعی برای صاحبین مشاغل بیشتر و بیشتر می شود .

در این مقاله از مبنا محتوا قصد داریم شما را با ابعاد مختلف مدیریت شبکه های اجتماعی بیشتر آشنا کنیم و همچنین بهترین روش های مدیریت آن  را با هم بررسی کنیم .

فهرست این مطلب

۵ مورد از مهم ترین اجزای مدیریت رسانه های اجتماعی

منظور از مدیریت شبکه های اجتماعی صرفا ارسال پست و به روز رسانی اطلاعات آن نیست و دامنه ای گسترده تر از چیزی که فکر می کنید دارد . در ادامه به بررسی ۵ مورد از مهم ترین نکاتی که باید در مدیریت رسانه های اجتماعی در نظر داشته باشید می پردازیم .

۱- انتخاب پلتفرم مناسب با توجه به نوع کسب و کار :

با توجه به تنوع شبکه های اجتماعی ، باید سعی کنید تا پلتفرم مناسب کسب و کار خود را بیابید .

لینکدین یکی از پلتفرم هایی می باشد که برای همه نوع کسب و کاری مناسب است .

مدیریت شبکه های اجتماعی

مدیریت شبکه های اجتماعی

۲- شناسایی مخاطبین هدف :

دومین مورد از نکات مدیریت شبکه های اجتماعی پس از انتخاب پلتفرم مناسب ، تعیین مخاطبین هدفتان می باشد . به عنوان مثال اگر شما در حوزه پوشاک مردانه فعالیت می کنید ، مخاطبین شما عمدتا آقایان هستند و باید آن ها را به سمت خود جذب کنید .

به یاد داشته باشید تعداد مخاطب چندان اهمیتی ندارد ; چیزی که مهم است هدف مند بودن آن ها است .

برای این که بتوانید مخاطبین هدف خود را جذب کنید ، در هر شبکه اجتماعی راه حل مخصوص به خود را دارد ; اما دو شیوه برای جذب مخاطب هدف مند وجود دارد که در تعداد زیادی از شبکه های اجتماعی قابل استفاده می باشد و در مقاله تولید محتوا در اینستاگرام نیز به آن اشاره کردیم .

۱- دنبال کردن فالور های رقیبانتان :

این شیوه یکی از رایج ترین روش های جذب مخاطب هدف مند می باشد که در چندین شبکه اجتماعی قابل استفاده است .

به عنوان مثال اگر حوزه کاری شما بورس می باشد ، کلمه بورس را جستجو کنید و حساب کاربری و یا کانال رقیبانتان را پیدا کنید . سپس تمامی دنبال کنندگان آن ها را دنبال کنید .

۲- از هشتگ ها استفاده کنید :

هشتگ ها در بسیاری از شبکه های اجتماعی ( خصوصا در اینستاگرام و فیسبوک ) می توانند به ما کمک کنند . به عنوان مثال شما می توانید هشتگ های مربوط به کسب و کار خود را سرچ کنید و کسانی که آن هشتگ ها را پسندیده اند را دنبال کنید .

تولید محتوای بهینه

تولید محتوای بهینه

۳- تولید محتوای بهینه :

یکی از مهم ترین اصول مدیریت شبکه های اجتماعی ، تولید محتوای جذاب و بهینه می باشد .

تولید محتوا و به روز رسانی آن ها همواره یکی از بزرگترین دغدغه های مدیران شبکه های اجتماعی بوده و هست .

محتوا است که تعیین می کند کاربر به دعوت شما جواب مثبت بدهد یا نه .

شبکه های اجتماعی ، به صاحبین مشاغل که به دنبال بازاریابی محتوا از طریق شبکه های اجتماعی هستند ، شانس وایرال شدن می دهد .

قطعا شما هم واژه ویدیو مارکتینگ را شنیده اید و می دانید که شانس وایرال شدن ویدیو چند برابر محتوای متنی می باشد .

همچنین در بسیاری از شبکه های اجتماعی می توانید محتوای متنی خود را در قالب عکس و اسلاید منتشر کنید و یا لینک صفحه مورد نظر خود را به همراه تصویر مناسب و یک توضیح مختصر منتشر کنید .

برای این که بتوانید یک محتوای ویدیویی بهینه ایجاد کنید توصیه می کنیم مقاله بهترین راهکار های ساخت و سفارش تولید محتوای ویدیویی را با دقت مطالعه کنید .

یک نکته طلایی در مورد بازاریابی محتوا و مدیریت شبکه های اجتماعی :

در هر فرمتی که محتوا تولید می کنید همیشه این را به یاد داشته باشید که هیچ کس به محتوای ۱۰۰ % تبلیغاتی توجه نمی کند . اکنون این سوال پیش می آید که ” اگر هدف ما دیده شدن محصولات ، خدمات و تبلیغات باشد چگونه باید افراد را به سمت برند خود جذب کنیم ؟! ”

برای این که بتوانید با وجود تولید محتوای تبلیغاتی مخاطبین را به سمت برند خود جذب کنید و آن ها را برای خود نگه دارید ، باید با آن ها نوعی مبادله انجام دهید . کاری که باید بکنید چندان هم دشوار نیست .

کافی است به آن ها به صورت مستمر یک ارزش رایگان ارائه کنید تا در مقابل ، آن ها به تبلیغات کسب و کار شما توجه کنند .

از محتوایی که تولید می کنید حداقل ۸۰ % آن باید آموزشی و ۲۰ % تبلیغاتی باشد . تولید محتوای آموزشی در حوزه کاریتان نه تنها افراد را به بیزینس شما علاقه مند می کند ، بلکه نشان دهنده تخصص شما در آن حوزه نیز می باشد که سبب اعتماد مشتریان به شما خواهد شد . این موضوع دقیقا به معنای برند سازی با تولید محتوا است .

تعیین زمان مشخص برای انتشار محتوا

تعیین زمان مشخص برای انتشار محتوا

۴ – ارتباط مستمر با مخاطب :

همان طور که گفنیم تولید محتوا یکی از مهم ترین اجزا در مدیریت شبکه های اجتماعی است . اما تولید محتوا بدون برنامه نمی تواند شما را به اهدافی که مد نظر دارید برساند . این روز ها آن قدر محتوای خوب در فضای مجازی تولید می شود که فقط کافی است کاربر یک کلمه را جستجو کند تا با هزاران نتیجه رو به رو شود .

اگر می خواهید در این رقابت سنگین دیده شوید و بتوانید با مشتریان خود ارتباط بر قرار کنید ، تنها راه این است که به طور مستمر از طریق تولید محتوا با آن ها در ارتباط باشید . هر پلتفرمی را برای گسترش کسب و کار خود در انتخاب کرده اید این را در نظر داشته باشید که استمرار در جلب اعتماد مخاطب معجزه می کند . 

۵ – در مدیریت شبکه های اجتماعی تعیین زمان مشخص برای انتشار محتوا خیلی مهم است اما چرا ؟

تولید محتوا در فضای مجازی قوانین خاصی دارد . در ساعاتی از شبانه روز شاهد تعداد کاربران آنلاین بیشتری هستیم . این ساعات برای انتشار پست بسیار مناسب هستند و انتشار پست در این بازه زمانی سبب افزایش هر چه بیشتر نرخ تعامل می شود .

بهترین ساعات برای انتشار پست بین ساعت ۱۰ تا ۱۳ ، و ۶ الی ۸ شب می باشد .

در تعدادی از شبکه های اجتماعی شما می توانید بفهمید بیشترین تعداد آنلاین مخاطبین شما در چه ساعاتی است !

۶ – پاسخ به نظرات و انتقادات :

حتما زمانی از روزتان را به پاسخ دادن به کامنت ها ، سوالات و انتقادات مخاطبان اختصاص دهید . در اکانت های کاری بعد از تولید محتوا ، داشتن تعامل با مخاطبان حرف اول را می زند . سعی کنید اگر مخاطبین شما زیاد نیستند به همه نظرات و سوالات موافق و مخالف در کمال احترام پاسخ دهید .

سخن پایانی

شبکه های اجتماعی و فضای وب هر کدام به نوبه خود می توانند در جذب مشتری برای بیزینس شما موثر باشند ، اما بهترین حالت زمانی است که شما از شبکه های اجتماعی ، فضای وب و تبلیغات به صورت هم زمان استفاده کنید . شک نکنید مخاطبانی که از طریق شبکه های اجتماعی دریافت خواهید کرد اهمیت مدیریت شبکه های اجتماعی را در ذهن شما دو چندان می کند .

ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید . لطفا سوالات و انتقادات خود را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *