سلام دوست من ; امیدوارم که حالت عالی تر همیشه باشه . امروز در این مقاله از مبنا محتوا قصد داریم در مورد مدیریت پیج اینستاگرام صحبت کنیم .
به طور کلی مدیریت پیج اینستاگرام شامل چند بخش اصلی میشه :
- تولید محتوا
- انتشار محتوا
- تلاش برای افزایش نرخ تعامل
- تعامل مستقیم با مخاطبین
در مورد هر کدوم از این ۴ مورد قراره مفصل با هم حرف بزنیم پس یکم صبر و حوصله به خرج بده تا بتونی مدیر پیج اینستاگرام خودت بشی .
فهرست این مطلب
ارکان اصلی مدیریت پیج اینستاگرام
۱- تولید محتوا :
در هر حوزه ای که فعالیت می کنی اصلا مهم نیست ; در هر حالت محتوایی که منتشر می کنی حرف اول رو می زنه . اگر نتونی محتوای خوبی تولید کنی ، هر چقدر هم هزینه تبلیغات کنی بازدهی چندانی نصیبت نمی شه ، پس محتوا رو جدی بگیر !
در مورد تولید محتوا به طور مفصل و کامل می تونی در مقاله تولید محتوا در اینستاگرام اطلاعات کسب کنی ; توصیه می کنم بهش سر بزنی .
محتوایی که می تونی در اینستاگرام منتشر کنی به عکس و ویدیو محدود میشه ; اما اگر بخوای پادکست و یا محتوای متنی خودت رو در اینستاگرام منتشر کنی می شه تا حدودی اینستاگرام رو دور زد .
برای انتشار پادکست در اینستاگرام کافیه محتوای صوتی خودت رو روی یک تصویر ثابت که ازش فیلم گرفته شده یا یک ویدیو اسلایدی قرار بدی و اون رو منتشر کنی .
برای انتشار محتوای متنی هم دو راه داری :
- متن رو در قالب عکس نوشته انتشار بدی .
- متن رو در کپشن پست خودت قرار بدی .
پس متوجه شدیم که هر ۴ فرمت تولید محتوا در فضای مجازی در اینستاگرام به نوعی قابل انتشار هست . اما همیشه یادتون باشه از بین فرمت های مختلف ، ویدیو ها دارای بیشترین نرخ تعامل و تاثیر گذاری روی مخاطب هستن و علاوه بر این شانس وایرال شدن بیشتری رو هم به برند میدن .
۲- زمان انتشار محتوا :
هر وقت اسمی از واژه مدیریت میاد خود به خود در ذهن ما کلمه « زمان » هم تداعی میشه . یکی از مهم ترین اصول مدیریت منظم و به موقع کار کردن هست .
همون طور که گفتم تولید محتوا در کنار ارکان دیگه مدیریت پیج اینستاگرام باعث میشه یک بازدهی عالی بگیریم ; در مورد زمان انتشار محتوا ۲ نکته خیلی مهم هست که باید بدونی :
۱- انتشار در ساعت هایی که تعداد آنلاینی به اوح می رسه :
این که در چه ساعاتی پست بزاری تا حد زیادی به این بستگی داره که مخاطبینت چه کسانی هستن . مثلا اگر گروه مخاطبین هدفت دانش آموزان باشن ، انتشار پست در ساعت ۷ تا ۹ صبح بازدهی چندانی نخواهد داشت چون اکثر دانش آموز ها در اون زمان سر کلاس هستند ; در حالی که اگر مخاطبین هدف تو قشر کارمند باشن از انتشار پست در این بازده زمانی بازدهی نسبتا خوبی خواهی گرفت .
اما با همه این تفاسیر میشه یک آمار کلی برای شلوغ ترین ساعات اینستاگرام ارائه کرد :
- بازه زمانی ۱۰ – ۷ صبح
- ۷ – ۵ عصر
- ۹ شب تا ۱ بامداد
۲- انتشار پست در یک زمان مشخص :
باید ساعت مشخصی رو برای انتشار پست در اینستاگرام در نظر بگیری . به عنوان مثال اگر تصمیم گرفتی هر دو روز یک بار بین ساعت ۵ تا ۷ پست منتشر کنی تحت هیچ شرایطی انتشار پست رو به ساعت ۷ و نیم موکول نکن . این نظم باعث میشه که الگوریتم های اینستاگرام پیجت رو به عنوان یک پیج اکتیو و منظم بشناسن و اون رو به تعداد افراد بیشتری نشون بدن .
۳- تلاش برای افزایش نرخ تعامل به صورت واقعی :
قطعا هر شخصی که تصمیم به مدیریت پیج اینستاگرام می گیره به بالا بردن نرخ تعامل خیلی اهمیت میده . نرخ تعامل به مجموع لایک ، کامنت و ویو یک پیج گفته میشه .
نرخ تعامل یک پیج مشخص می کنه که کاربران چقدر به اون علاقه دارن و چقدر پیگیرش هستن . هر چقدر نرخ تعامل بالاتر باشه الگوریتم های اینستاگرام توجه بیشتری به اون می کنن . برای همین هم اصولا رشد تعداد فالور های پیج از ۵۰ هزار نفر به بالا خیلی راحت تر میشه .
برای افزایش نرخ تعامل پیج راه های زیادی وجود داره که دو مورد از مهم ترین اون ها رو بررسی می کنیم :
۱- هشتگ گذاری اصولی و درست در کپشن و بایو :
بار ها برای شخص من پیش اومده که دنبال چند تا پیج خوب در حوزه های مختلف مثلا پوشاک می گشتم ; در چنین مواقعی به قسمت سرچ اینستاگرام مراجعه کردم و #پوشاک یا #تیشرت رو سرچ کردم و حدود ۵۰ پست اول رو چک کردم و حدود ۲ یا ۳ تا از اون ها که محتوای جالب ، عکاسی حرفه ای و کیفیت خوبی رو داشتن فالو کردم و بقیه پست های اون پیج رو هم لایک کردم و زیر بعضی هاشون هم کامنت گذاشتم .
خب قطعا فقط من نیستم که وقتی دنبال کالا یا خدمات خاصی می گردم هشتگ های اون رو سرچ می کنم .
تو به عنوان یک مدیر با گذاشتن هشتگ های خوب زیر پست هات می تونی نرخ تعامل پیج رو حداقل ۲۰ % افزایش بدی .
چه هشتگ هایی بزاریم ؟
به طور کلی باید از دو نوع هشتگ استفاده کنی :
- هشتگ اختصاصی : مثلا ترکیب عنوان کسب و کارت با اسم برند ; به عنوان مثال هشتگ اینستاگرامی ما که هست #مبنا_محتوا .
- هشتگ عمومی : هشتگ عمومی یعنی هشتگ هایی که بین همه پیج ها در اون حوزه رایج هستن . به عنوان مثال اگر در حوزه فروش قطعات خودرو فعالیت می کنی #قطعات_خودرو یا #قطعات_ماشین می تونه خیلی عام و کار راه انداز باشه .
۲- لایک و کامنت گذاشتن زیر پست های دیگران :
مخاطبین هدفت رو پیدا کن ، برو و زیر پستاشون کامنت بزار یا لایکشون کن . این کار باعث میشه که برای اونا پر رنگ تر بشی و در نتیجه اونا هم به پیجت سر بزنن و هم لایکت و کامنت بزارن .
همچنین می تونی زیر پیج رقیبات کامنت بزاری و بقیه رو به پیج خودت دعوت کنی .
۴- تعامل مستقیم با مخاطبین :
یکی از مهم ترین اصول مدیریت پیج اینستاگرام داشتن تعامل مستقیم با مخاطبین هدفت هست . این خیلی مهمه که از تایم روزانه ای که پای کار میزاری بخشی رو به جواب دادن به کامنت و دایرکت فالوور هات اختصاص بدی .
نباید این طور فکر کنی که اگر دایرکت یا کامنت جواب ندی سرت شلوغ تر و کارت حرفه ای تر به نظرت میاد .
انتقاد مخاطبین چه خوب چه بد ، سازنده است . سوالات رو که حتما باید جواب بدی چه توی کامنت و چه توی دایرکت .
اگر وقت کافی برای جواب دادن همه کامنت ها و دایرکت ها نداری و در عین حل می خوای مخاطبینت رو از دست ندی دو راه پیش رو داری :
- هر چند روز وقت یک بار از آپشن ask me a question در اینستاگرام استفاده کن و در کادر پرسش و پاسخ به سوالات همه مخاطبینت پاسخ بده .
- یک لیست از افرادی که بیشترین نرخ تعامل رو در پیجت دارن تهیه کن و اون ها رو در اولویت قرار بده .
کلام آخر
خلاصه مطلب که هر چقدر شما بیشتر به نیاز مخاطب اهمیت بدی ، نرخ تعامل پیجت قطعا افزایش پیدا می کنه . به دنبال اون الگوریتم های اینستاگرام پیج شما رو به عنوان یک پیج کارآمد ، فعال و با نرخ تعامل بالا شناسایی می کنن و اون رو به تعداد افراد بیشتری نشون می دهند که همین موضوع به نوبه خودش می تونه باعث پیشرفت شما بشه .
سلام وقت بخیر
میخواستم بپرسم شما مدیریت پیج اینستاگرام هم انجام میدید ؟ من نیاز به یک ادمین پیج اینستاگرام نیاز دارم که بتونه پست و ویدیو تولید کنه مرتبط با بیزینسم . ؟
سلام وقت بخیر بله دوست عزیز مدیریت پیج اینستاگرام هم داریم , میتوانید از طریق پشتیبانی با ما در ارتباط باشید .