سلام دوست من ; امروز در مبنا محتوا قصد داریم در مورد استوری تلینگ یا همان داستان سرایی در تولید محتوا صحبت کنیم و با هم بررسی کنیم که چطور می توانیم با استفاده از قصه گویی در تولید محتوا برند سازی کنیم !
اما پیش از هر چیزی لازم است در زمان سفر کنیم و ببینیم که تاریخچه قصه گویی به کجا بر می گردد .
فهرست این مطلب
تاریخچه قصه گویی ( Story telling )
قصه گویی قبل از این که انسان ها بتوانند بنویسند ، به صورت شفاهی در بین آن ها وجود داشته است ; اما برای بررسی تاریخچه قصه گویی به صورت کتبی باید به ۱۳۰۰ تا ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد برگردیم . پژوهش گران زیادی اولین سند مکتوب که در آن به نوعی به داستان سرایی اشاره شده است را به پاپیروس مصری معروف به « وستکار » نسبت داده اند .
قصه گویی از گذشته های دور جزو یکی از سرگرمی های مورد علاقه کودکان و حتی پادشاهان بوده است . علت این علاقه انسان ها به داستان سرایی تاثیر عمیقی است که داستان ها روی احساسات و افکار آن ها می گذارند .
در گذشته تنها راه ثبت و انتشار داستان ها چاپ آن ها روی کاغذ و انتقال آن ها به صورت نسل به نسل بود است . گرچه امروزه نیز فروش کتاب های کاغذی بسیار رواج دارد و البته پر طرفدار نیز می باشد ، اما با گسترش یافتن اینترنت و فضای وب ، کتاب های PDF و امثال آن ها قصه گویی بیش از پیش رواج یافته است ، در حدی که این روز ها داستان سرایی در تولید محتوا یکی از اجزای مهم آن می باشد که در حال حاضر نیز تعدادی از برند های بزرگ و معتبر دنیا برای برند سازی و تاثیر بر احساسات و افکار مخاطبان خود از آن استفاده می کنند .
داستان سرایی در تولید محتوا به چه معنا است ؟
در فرآیند قصه گویی در تولید محتوا نویسنده همواره تلاش می کند تا در عین حال که پیام تبلیغاتی برند را به مخاطب می رساند و شخصیت برند را در ذهن او برجسته می کند ، ذهن خواننده را به استفاده از یک زنجیره از حوادث هیجان انگیز در قالب داستان ، به سمت هدف خود سوق دهد . این هدف می تواند خرید ، بازگشتن مجدد مخاطب به سمت برند و یا در یاد ماندن شخصیت برند در ذهن مخاطب باشد .
در واقع داستان سرایی در تولید محتوا یکی از روش های بی نظیر بازاریابی محتوا به شمار می رود که متاسفانه هنوز در دنیای دیجیتال مارکتینگ چندان شناخته شده نیست ; با این وجود داستان سرایی در تولید محتوا در فضای مجازی در حال پیشرفت می باشد و روزانه محتوا نویسان بیشتری به سمت این هنر روی می آورند .
۳ تکنیک بی نظیر برای این که ذهن مخاطب را در سلطه خود بگیرید
قصه گویی در تولید محتوا نیز مانند هر کار دیگری تکنیک های خاص خود را دارد . به یاد داشته باشید که داستان سرایی یک هنر است . اما این که بتوانید در قالب داستان پیام تبلیغاتی را به مخاطب خود ارسال کنید یک تخصص می باشد گه هر کسی قادر به انجام آن نیست .
بخش مهمی از مهارت استوری تلینگ به تمرین و تکرار بستگی دارد ، اما بخشی از آن نیز مربوط به تکنیک هایی است که می تواند بسیار به شما در داستان نویسی کمک کند .
اکنون قصد داریم با هم ۳ تکنیک ساده و در عین حال موثر را بررسی کنیم که با استفاده از آن می توانید در کنار تمرین و تکرار ذهن مخاطب خود را به سمتی که می خواهید هدایت کنید .
۱- داشتن شروع جذاب :
همیشه شروع یک داستان ، یک فیلم و یا حتی یک مقاله آموزشی تعیین می کند که کاربر به تماشا یا خواندن آن ادامه دهد یا نه .
در مورد داستان سرایی در تولید محتوا نیز این موضوع صدق می کند . اگر بتوانید یک شروع جذاب برای داستان خود تدوین کنید و همچنین این جذابیت را در ادامه داستان خود نیز حفظ کنید ، شک نکنید که خواهید توانست مخاطب را سطر به سطر با خود به پایان داستان بکشانید .
برای داشتن یک شروع جذاب سعی کنید کمی صمیمانه تر از حالت عادی بنویسید ، به طوری که مخاطب را از همان ایتدا وارد یک تراژدی فوق العاده کنید .
۲- برجسته سازی نقش برند به عنوان قهرمان داستان :
در فیلم های اکشن و حتی احساسی ، اکثرا یک شخصیت با عنوان قهرمان فیلم حضور دارد که در اوج مشکلات و نا امیدی سر می رسد و داستان را به خوبی و خوشی به پایان می رساند .
هنگامی که قهرمان داستان سر می رسد مخاطبی که در نقش یک فرد خارج از گود با مشکلات آن درگیر شده است و احساس ناامیدی و حتی ترس و اضطراب به او دست داده است ، نا خود آگاه آرام می شود و همین آرامش ناگهانی باعث می شود که به قهرمان فیلم حس خوبی داشته باشد .
حالا ما از این موضوع چگونه می توانیم در بازاریابی محتوا استفاده کنیم ؟
برای این کار فقط کافی است ۳ قدم ساده بردارید :
۱- مخاطب را با مشکلات درگیر کنید :
برای داستان سرایی در تولید محتوا باید این هنر را داشته باشید که بتوانید قبل از هر کاری مشکلات را برای مخاطب برجسته سازی کنید . به این صورت که ابتدا مشکل را برای او شرح دهید و از مشقت و سختی هایی که او در مواجه شدن با آن قرار است تحمل کند بگویید و طوری او را با مشکل درگیر کنید که احساس نا امیدی و حتی اضطراب به او دست دهد ( درست مانند سکانس اول فیلم ) .
۲- خود را در نقش یک قهرمان به او معرفی کنید :
پس از این که مخاطب شما کاملا با مشکل درگیر شد و حتی از حل شدن آن نا امید شد ، شما باید در نقش یک قهرمان ظهور کنید و راه حل خود را به او ارائه کنید و شروع به شرح و تفسیر آن کنید . در این مرحله مخاطب می تواند به شما حس خوبی پیدا کند و اگر درست عمل کرده باشید به شما اعتماد کند .
۳- حالا وقت رسیدن به هدف است :
پس از این که اعتماد او را جلب کردید وقت آن است که هدف خود را عملی کنید . اگر این هدف فروش محصول باشد ، می توانید او را به صفحه فروش خود هدایت کنید . اگر هدف گرفتن اطلاعات او مانند جیمیل ، شماره تماس و … باشد می توانید او را به صفحه ثبت اطلاعات خود هدایت کنید و …
۳- داشتن یک پایان جذاب :
بدون شک برای همه ما پیش آمده است که پس از دیدن یک فیلم احساسی یا اکشن ، حتی تا چند ساعت پس از آن نیز درگیر حال و هوای آن هستیم .
این یعنی نویسنده و کارگردان توانسته اند یک پایان جذاب برای داستان خود طراحی کنند . چنین داستان هایی یک مزیت فوق العاده است و آن هم این است که در ذهن می مانند و در ذهن ماندن یک داستان یعنی شما موفق شده اید فرآیند برند سازی با تولید محتوا را به بهترین شکل ممکن انجام دهید .
سعی کنید در پایان داستان مخاطب را با شخصیت اصلی نویسنده آشنا تر کنید و احساس صمیمیت او را بیش از پیش افزایش دهید تا در ذهن مخاطب به عنوان یک قهرمان و دوست برجسته شوید .
نکته آخر
به یاد داشته باشید که شبکه های اجتماعی به دلیل جو صمیمی که دارند برای داستان سرایی بسیار مناسب هستند . به عنوان مثال تولید محتوا در تلگرام تا حد زیادی روی برند سازی شما موثر خواهد بود ; همچنین شبکه پر طرفدار اینستاگرام را نیز فراموش نکنید .
ممنون که تا پایان این مقاله با ما همراه بودید . منتظر آپدیت های بعدی باشید . همچنین اگر نظر یا انتقادی دارید آن را در بخش دیدگاه ها با ما به اشتراک بگذارید .
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.