سلام دوست من ; امیدوارم حالت بهتر از همیشه باشد , در این مقاله از مبنا محتوا  می خواهیم در مورد این که ” چگونه یک محتوای جذاب تولید کنیم ؟ ” صحبت کنیم .

اما قبل از هر چیزی باید بررسی کنیم که :

فهرست این مطلب

چرا تولید محتوا و نوشتن اهمیت دارد ؟

نوشتن و تولید محتوا از گذشته های دور تا به الآن یکی از مهم ترین راه های ارتباطی انسان ها با یک دیگر بوده است . با گسترش یافتن شبکه های اجتماعی و دنیای اینترنت نیاز به تولید محتوا بیش از پیش احساس می شود . در ادامه با هم مهم ترین دلایل ضرورت داشتن تولید محتوا برای کسب و کار ها را بررسی می کنیم .

۱- ارتباط با مخاطبان :

زمانی که کاربر وارد سایت شما می شود مطمئن باشید که هرگز بلافاصله سراغ خرید محصولات و یا خدمات شما نخواهد رفت ، بلکه پس از برانداز کردن وبسایت شما قطعا اولین بخشی که کاربر به آن توجه می کند ، بخشی است که در آن  توضیحات محصولات ، خدمات یا به عبارتی محتوای خود را قرار داده اید .

بنابراین یکی از بخش هایی که در وبسایت شما بیشترین بازدید را دارد ، مقالاتی است که در آن وجود دارد . پس می توان نتیجه گرفت قبل از هر چیزی محتوا است که بسیار جلب توجه می کند و اگر محتوای شما ، یک محتوای جذاب باشد می تواند کاربران را بسیار تحت تاثیر قرار دهد و آن ها را به خدمات شما ترغیب کند .

۲- نشان دادن تخصص شما :

متاسفانه افراد زیادی هستند که شاید در حوزه کاری خود به اندازه کافی تخصص نداشته باشند و این موضوع می تواند بسیار مشکل ساز شود .

به عنوان مثال هنگامی که شما وارد یک فروشگاه لوازم آرایشی می شوید یقینا اطلاعات کافی را در مورد خرید لوازم آرایش ندارید و اگر فروشنده هم این اطلاعات را نداشته باشد مطمئنا شما در خرید خود دچار مشکل خواهید شد .

اما اگر همین فروشنده به اندازه کافی اطلاعات داشته باشد می تواند به نوعی این اطلاعات را به محتوا تبدیل کند و به مشتریان منتقل کند . این اشخاص اصولا فروشنده های موفقی هستند .

این فروشنده نه تنها می تواند به راحتی محصول خود را به فروش برساند بلکه به دلیل جلب اعتماد مخاطب ، می تواند بار دیگر نیز او را به خرید و بازگشتن به فروشگاه تشویق کند .

تولید یک محتوای جذاب به نوبه خود باعث افزایش اعتبار خواهد شد . این اعتبار به مخاطب شما حس اطمینان می دهد و این اطمینان است که باعث افزایش فروش شما می شود .

وقتی اشخاص با محتوای شما ارتباط برقرار می کنند بالطبع نسبت به خرید از شما حس رضایت بیشتری خواهند داشت . این موضوع یعنی آن ها به شما اعتماد کرده اند . بنابراین تولید یک محتوای جذاب برای شما اعتبار به ارمغان می آورد .

۴- بهبود سئو سایت :

می توان به جرئت گفت که تولید یک محتوای مفید و موثر می تواند روی سئو سایت شما بسیار تاثیر گذار باشد . در واقع می توان گفت اکنون یکی از مهم ترین فاکتور های گوگل این است که شما به اندازه کافی محتوای مفید و اصیل تولید کنید .

تولید محتوای سئو شده و گوگل پسند قوانین خاصی دارد اما مهم ترین قانون آن در یک خط خلاصه می شود :

« برای این که یک محتوا بتواند در نتایج جستجوی گوگل رتبه خوبی را کسب کند ، به رضایت کاربر بیشتر از موتور های جستجو اهمیت دهید » .

گوگل نیز مانند هر موتور جستجوی دیگری در تلاش است تا کاربران خود را همواره راضی نگه دارد و معیار اصلی آن رضایت کاربرانش می باشد . علت این که این گوگل به محتوای جذاب و کاربر پسند اهمیت ویژه ای می دهد نیز همین است .

تاثیر بر سئو سایت

تاثیر بر سئو سایت

میزان تاثیر گذاری انواع محتوا چگونه است ؟

۱- فایل های ویدیویی :

انواع محتوا می توانند تاثیر های مختلفی روی مخاطبان بگذارند .

امروزه بیشترین تاثیر مربوط به تولید محتوای ویدئویی یا ویدیو مارکتینگ است . بسیاری از کاربران مایلند آنچه را که می خواهند در قالب ویدیو دریافت کنند . علت محبوبیت ویدیو ها در بین کاربران این است که آن ها می توانند از چند طریق مختلف با کاربر ارتباط برقرار کنند . یکی از این راه های ارتباطی ، صوتی است که کاربر دریافت می کند .

دومین مورد این است که کاربر می تواند مراحل انجام کار را بصورت عملی مشاهده کند و یک ارتباط بصری با محتوای شما برقرار می کند و این موضوع باعث می شود که او احساس کند محتوای شما ، یک محتوای جذاب و کارآمد است . و سومین مورد این است که ما در ویدیو می توانیم از متن ها هم استفاده کنیم که این امر به نوبه خود ارتباط کاربر را با محتوا افزایش می دهد .

۲- فایل های صوتی :

فایل های صوتی از نظر میزان تاثیر گذاری به محتوا های ویدیویی بسیار نزدیک هستند . چون کاربر مفاهیم را سریع تر و راحت تر دریافت می کند .

فایل های صوتی یا به اصطلاح پادکست ها همواره در معرض توجه بوده اند و بسیاری از افراد ترجیح می دهند مطالب مورد نیاز خود را در قالب پادکست دریافت کنند .

یکی از مهم ترین علت های محبوبیت پادکست ها این است که کاربر را مجاب نمی کند برای دریافت محتوا مدت ها به یک صفحه برای خواندن آن خیره شود ; بلکه می تواند همزمان با گوش کردن به پادکست به کار های روزمره خود نیز بپردازد .

۳- کتاب های الکترونیکی ( فایل های pdf ) :

برای ساخت کتاب های الکترونیکی شما می توانید از نرم افزار word استفاده کنید یا با نرم افزار Adobe In Deshgn که مخصوص ساخت صفحات مجلات ، روزنامه ها و کتاب های الکترونیکی می باشد ، فایل PDF بسازید .

کتاب های الکترونیکی

کتاب های الکترونیکی

۴- مقالات موجود در وبسایت :

در رتبه چهارم از نظر میزان اثر گذاری مربوط به مقالات وبسایت است .

تولید محتوا های صوتی و ویدیویی بسیار به کسب و کار شما کمک می کند ولی اینطور نیست که تصور کنید اگر شما از پادکست و ویدیو در تولید محتوای خود استفاده نکنید هیچ ترافیکی را نمی توانید جذب کنید .

همیشه این را در نظر بگیرید که تولید محتوای متنی نیز طرفداران خاص خودش را دارد .

برای تولید یک محتوای جذاب چگونه بنویسیم ؟

به طور کلی محتوا از نظر نحوه نگارش به سه دسته « کپی ، تالیفی و بازنویسی شده تقسیم می شود » .

می دانیم که محتوای کپی شده نه تنها باعث بهبود رتبه شما نخواهد شد بلکه سبب می شود رتبه سایت شما به میزان قابل توجهی افت کند . بنا بر این برای این که از افت رتبه وبسایت خود جلوگیری کنید باید محتوای یونیک تولید کنید .

در ادامه چند مورد از بهترین روش های تولید محتوا جذاب و یونیک را با هم بررسی خواهیم کرد .

۱- عضویت در سایت های خارجی و ترجمه :

شما می توانید در وبسایت های انگلیسی واژه ای که با کسب و کار شما ارتباط دارد را جستجو کنید و از محتوای وبسایت های انگلیسی که راجع به کسب و کار شما تولید شده اند ، استفاده کنید . یا اینکه می توانبد در وبسایت آن ها ثبت نام کنید و از محتوا هایی که برای شما ایمیل می شود نیز بهره مند شوید . هر کدام از محتوا هایی که مورد پسند شما بود را انتخاب و ترجمه کنید و آن ها را در وبسایت خود قرار دهید .

برای ترجمه مقاله های انگلیسی ، می توانید از Google translate استفاده کنید .

۲- استفاده از کتاب های تخصص خودتان :

مقالاتی که در کتاب ها هستند اصولا هرگز به محتوا تبدیل نمی شوند . بنابراین شما می توانید بخشی از این مقالات را به محتوا تبدیل کنید و بعنوان یک محتوای جذاب در وبسایت خود قرار دهید .

۳-استفاده از مجلات تخصص خودتان :

اصولا از محتوای مجلات نیز در فضای وب استفاده ای نمی شود بنابراین می توانید از مطالب مجلاتی که در حوزه تخصص شما چاپ شده است نیز بعنوان محتوا استفاده کنید .

۴- تکنیک ضبط صدا :

اگر شما هم از افرادی هستید که در نوشتن مهارت چندانی ندارید می توانید اطلاعات خود را در قالب یک فایل صوتی ضبط کنید . پس از ضبط فایل صوتی می توانید آن را بصورت یک پادکست منتشر کرده یا حرف های خود را به صورت یک محتوای متنی پیاده سازی کنید .

نکاتی برای تولید یک محتوای جذاب که حتما باید بدانید

تولید محتوا اصول و قواعد خاص خودش را دارد . تولید یک محتوا جذاب قبل از هر چیزی به تجربه ، استعداد و حوصله نویسنده بستگی دارد ; اما همواره قوانین ثابتی وجود دارند که به ما کمک می کنند بتوانیم یک محتوای بی نقص تولید کنیم که مهم ترین موارد آن را با هم مرور می کنیم .

۱- تیتر ها تعیین کننده هستند :

هر کدام از ما وقتی وارد یک وبسایت می شویم و محتوای آن را مشاهده می کنیم پیش از هر چیزی به تیتر های آن توجه می کنیم تا ببینیم محتوا ، حاوی موضوع مورد نیاز ما هست یا خیر .

تیتر های هر محتوا بیش از چیزی که فکر کنید روی جذب کاربر و ماندگاری او در وبسایت تاثیر گذار هستند ، پس محتوای خود را بدون تیتر رها نکنید و حتما به نسبت طول محتوای خود از تعدادی تیتر برای جذابیت مقاله استفاده کنید .

اما چگونه تیتر هایی را انتخاب کنیم که از نظر روانشناسی تاثیر بیشتری روی کاربر داشته باشد و او را به خواندن متن تحریک کنند ؟!

چند دسته از تیتر ها تا به امروز دارای بیشترین جذابیت  بوده اند :

۱- تیتر هایی که بامطرح کردن یک سوال که ترجیحا سوال کاربر باشد آغاز میشوند . بعنوان مثال : « در بازاریابی محتوا ، بهترین فرمت برای تولید محتوا کدام است ؟ » و یا « برای تولید یک محتوای حذاب باید چه نکاتی را بدانیم ؟ » .

۲- تیتر هایی که حس کنجکاوی کاربر را برمی انگیزد و در آن ها از اعداد و درصد ها استفاده میشود . بعنوان مثال : « ۱۰ نکته که برای تولید محتوا در فضای مجازی باید بدانید » و یا « راز هایی که حتما باید قبل از خرید منزل بدانید » .

۳- تیتر هایی که در آن ها از لفظ ” ترین ” استفاده میشود . بعنوان مثال : « بهترین روش ها برای ساخت لینک » یا « پرکاربرد ترین نکته های خانه داری » .

۲- برای مخاطب بنویسید نه برای خودتان :

مقاله ای که شما می نویسید را قرار است کاربران بخوانند نه خود شما ; بنابراین در نوشته های خود باید به گونه ای فضا سازی کنید که کاربر احساس کند از طریق صفحه موبایل یا لپ تاپ ، دارید با او یک ارتباط صمیمانه کلامی برقرار می کنید .

برای این کار بهتر است به جای لفظ ” من ” از کلمه ” شما ” در حد اعتدال استفاده کنید تا کاربر احساس کند شخصی که دارد با او سخن میگوید تمام توجهش به اوست .

برای مخاطب بنویسید

برای مخاطب بنویسید

متن را خرد کنید :

برای خرد کردن متن راه های زیادی وجود دارد . در این مقاله به دو مورد از آن ها اشاره می کنیم :

[ A ] – فاصله انداختن بین پاراگراف ها :

سعی کنید بین پاراگراف ها فاصله بگذارید و کمی فضای خالی از نوشته بین آن ها ایجاد کنید . قطعا کاربران علاقه ای ندارند که با پاراگراف های طولانی روبرو شوند . وقتی متن را به پاراگراف های کوتاه تقسیم کنید احتمال اینکه کاربر متن را تا آخر بخواند بسیار بالا می رود و فرد کمتر خسته می شود .

[ B ] – متن را عنوان بندی کنید :

اگر متن شما به قدری طولانی باشد که نتوان با فاصله انداختن بین پاراگراف ها آن را خرد کرد ، می توانید برای هر قسمت از متن عنوان جداگانه و چندین زیر عنوان تعریف کنید .

به عنوان مثال اگر عنوان اصلی مقاله شما ” روش های مدیریت ” باشد ، شما می توانید آن را به دو زیر عنوان ” مدیریت مالی در تجارت” و ” مدیریت پرسنل در تجارت ” یا هر زیر عنوان دیگری تقسیم بندی کنید و برای هر کدام توضیحات خاص خود را بنویسید .

۴- به سایر مقالات لینک دهید :

در توضیح لینک دادن به سایر مقالات باید بگویم که علت این کار بخشی به سئو و بخشی به شیوه های نوشتن مربوط می شود .

لینک دادن به سایر مقالات دو مزیت اساسی دارد :

[ A ] – میزان ماندگاری شخص در وبسایت شما افزایش می یابد . وقتی زمان ماندگاری کاربر در وبسایت شما افزایش یابد ، گوگل به این نتیجه می رسد که مقالات سایت شما برای کاربران مفید و محتوای آن یک محتوای جذاب برای کاربران بوده است .

[ B ] – باعث می شود که فرد یکی دیگر از مقالات شما را نیز مطالعه کند . وقتی کاربر یکی دیگر از مقالات شما را بخواند بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد .

البته اگر زیاد هم از این لینک ها استفاده کنید گوگل شما را از دور خارج یا به اصطلاح ” پنالتی ” خواهد کرد . پس در لینک دادن به مقالات ، تعادل را رعایت کنید .

۵- در پایان ، مطالب خود را جمع بندی کنید :

از فایده های جمع بندی پایانی این است که حتی اگر کسی فقط بخش جمع بندی مقاله شما را مطالعه کند بسیار به نفعتان است چون اگر شما در این جمع بندی درست عمل کرده باشید باعث میشود شخص برگردد و مقاله شما را کامل مطالعه کند .

۶- برای جلب توجه از کادر های رنگی استفاده کنید :

اگر مقاله شما طولانی باشد ، کاربر در ابتدای مشاهده آن ، مقاله را به نوعی یک مرور یا اسکن کلی می کند تا بفهمد که این مقاله آیا ارزش خواندن دارد یا نه .

به جز عنوان بندی بودن مقاله و داشتن جمع بندی مناسب ، وجود کادر های رنگی نیز تاثیر بسزایی در تصمیم کاربر مبنی بر خواندن یا نخواندن مقاله شما دارد . در میان انبوه کلماتی که به یک رنگ نوشته شده اند ، وجود یک کادر رنگی می تواند بسیار جلب توجه کند و به شما در تولید یک محتوای جذاب بسیار کمک کند و گاهی نیز کاربر را برای مطالعه آن کنجکاو کند .

۷- خشک و اتو کشیده ننویسید :

در فضای وبسایت و اینترنت اصولا کاربران متن هایی را می پسندند که به لحن عادی و روزمره آن ها نزدیک تر باشد . باید سعی کنید به گونه ای به فرد حس صمیمیت القا کنید و زیاد از اصطلاحات تخصصی صنف خود استفاده نکنید . نباید به گونه ای برای شخص تصویر سازی کنید که انگار مخاطب او یک ربات است .

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی

۸- متن را با کلمات کلیدی بمباران نکنید :

استفاده متعادل از کلمات کلیدی پرسرچ می تواند شما را در نتایج جستجوی گوگل به رتبه بالاتری برساند . اما در هر کاری باید تعادل را رعایت کنید . اگر متن را با کلمات کلیدی بمباران کنید در واقع مفهوم متن را کمرنگ کرده اید و به نوعی محتوای شما برای کاربر خسته کننده خواهد شد . بنابراین استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی نه تنها به گرفتن رتبه برای سایت شما کمکی نمی کند بلکه باعث پسرفتتان هم خواهد شد .

جمع بندی نهایی

  • برای تولید یک محتوای جذاب بیشتر از آنکه بخواهید برای موتور های جستجو بنویسید ، برای انسان ها بنویسید و نیاز های آن ها را در نظر بگیرید ، چون آن ها مخاطبین شما هستند . « متن را با کلمات کلیدی بمباران نکنید » .
  • به خوانایی متن بسیار توجه کنید . عنوان بندی و فاصله بین پاراگراف ها می تواند بسیار موثر باشد .
  • با استفاده از عنوان بندی های مناسب و استفاده از کادر های رنگی سعی کنید توجه مخاطب را جلب کنید و از خسته کننده بودن متن جلوگیری کنید .
  • با استفاده از لینک دادن به سایر مقالاتتان سعی کنید سئو سایت خود را بهبود ببخشید .

در مجموع برای طراحی یک استراتژی تخصصی تولید محتوا ، سعی کنید هم اصول سئو و هم نیاز مخاطبین و پر مفهوم بودن محتوا را در نظر بگیرید .

2 پاسخ

تعقیب

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *